facebookito, ergo sum

Congnito ergo sum är egentligen det latrinska originalet.
Jag tänker, alltså finns jag! är den vanliga svenska översättningen.

I någon mån har livet på nätet ersatt tänkandet. Samt och synnerligen vad gäller Facebook – hädanefter förkortat FB. Man är där för sina vänner omtalandes alla möjliga små aktiviteter, att man far dit eller dit, gillar det eller det, begrundar att det blivit höst eller andra väderfenomen och allt möjligt annat. På FB skriver man, således existerar man.*  

Jag brukar undvika alla tester å grejer på FB. Och spel – ryyys! Ibland faller jag ändå för frestelsen och idag var en sådan ibland-dag. Vilken Bibelberättelse motsvarar du? var frågan jag såg att en av mina FBvänner tillika kollegor hade besvarat och för egen del fått veta: Petrus.

Nyfiken som en björnunge gjorde jag samma test – på FB kallad qiuz – och fick också ett resultat som jag inte riktigt vet hur jag skall uppfatta. Nätets motivering var: En motvillig budbärare. Han ville inte. Men Gud kallade honom och lämnade honom inte ifred för än han lydde.

Detta skall alltså vara jag – enligt FB. Jag tycker inte det stämmer riktigt. Men jag kan se en del andra poänger i personen qiuzen föreslog att jag liknar. Själv skulle jag beskriva gestalten som sur och grinig vilket stundom nog kan passa in på mig. Inte – hoppas jag – destruktivt sur och grinig (annat än kanske ibland) utan bara sådär lite emot. Tvärsöver. Och inte riktigt belåten. Emot är nog bästa ordet.

Jag är nämligen emot väldigt mycket. Som exempel vill jag här ge fenomenet rondeller som jag givetvis är emot. Rondeller byggs överallt i varenda korsning där det förr bara var att sätta plattan i mattan och stå på. Nu skall det växlas ner och rattas i en omfattning som aldrig förr. Kurvtagningarna genom varje rondell sliter på bilen och tär på tålamodet. Dessutom innebär det att körsträckan faktiskt blir längre än förr. Jag skulle faktiskt vilja veta vad antalet bilar gånger antalet rondeller gånger varje rondells diameter gånger pi genom två leder till för sammanlagd förlängd körsträcka med tillhörande ökad förbränning av kolvätebaserade bränslen på ett år. Gissar att det i världen bränns en hel oljekälla i onödan på grund av rondellhysterin. Så jag blir emot! Rondeller. Typ.
Detta var ett exempel på min sura grinighet i ett jätteviktigt ämne. Det var också ett exempel på ett konsekvent genomfört resonemang med argument för min sak. Fast egentligen inte för en sak utan emot. Rondeller alltså.**

Bibelns surpuppa nummer ett – eller åtminstone Gamla testamentets surpuppa nummer ett – är nog profeten Jona. Hur han fungerar, hans attityder etc har jag skrivit om för längelängelänge sedan*** i detta blogginlägg som tillkom av en helt annan anledning men i förbifarten ger karaktäristiken av den extremt sjöresande profeten.

Och honom anser FB att jag liknar.
Undrar om jag är emot det…

Eftersom det kanske inte blir något mer blogginlägg denna dag är det till sist dags att nämna att det återstår 413 minuter till kvällens händelse – avsnittet av The Event som jag verkligen ser fram emot.


*  Detta har till och med lett till den filosoferande frågan jag hörde häromdagen: Om ett träd faller i skogen men ingen kommenterar det på FB – har det fallit då?
**  Läsare som uppfattar detta som till 100% bokstavligt seriöst och helt allvarligt menat kanske skall läsa andra bloggar.
***  Fem månader - avlägset historiskt skedde bloggiskt sett.


Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Betänk käre bloggofil att rondeller också leder till att trafiken flyter bättre och därmed är det färre fordon som står still och så att säga idkar icke-produktivt arbete(då de flesta gör det med motorn igång).

2010-10-10 @ 15:02:41
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Om du inte är emot att FB anser det så är du emot att du är emot det och är du inte emot att är du är emot det så är du emot det. Så hur du än vänder så saken så har du ändan bak och Är du emot det så är du inte emot att ändan är fram vilket du borde var emot och är du inte emot det så har fb rätt.

2010-10-10 @ 17:36:54
Postat av: Pär

COGITO ergo sum, vill Petrus minnas att det ska vara. ;)



Men Jona, inte var det väl fy skam? Han fick ju jobbet gjort i alla fall, även fast han gnällde även då. Vilket väl rimligtvis hade att göra med att han hade ganska god grund att hata assyrierna...

2010-10-10 @ 23:24:36
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0