säsongen slut

På TV pågår nu slutomgången i svensk mästerskap i dålilåt. Uttagning skall ske till att med pinsam truddilutt ge sig in i konkurrensen med andra nationers dålilåtar. Madammen med väninna och äldsta dottern har kapat TV-rummet för att beskåda dethela. Själv valde jag vistelse i annan del av fastigheten att inte förbuttra vare sig min eller deras tillvaro och passar på att lyssna till webbradions sändning av den viktiga elitseriematchen mellan Luleå och Timrå. Där – när jag hunnit såhär långt i mitt skrivande – står det 0-0 en bit in i tredje perioden. Timrå måste vinna innan full tid för att gå till slutspel. För Luleå räcker det med ett poäng så är man klar – på Timrås bekostnad.

På nätet brukar jag läsa tidningen Dagen och Kyrkans… 1-0 till Timrå! Skit! … tidning – den senare också i pappersvarianten. Som förtroendevald i Älvsby församling har jag haft en prenu-me-ration som nu, med mitt förtroendemannande, upphört. Betala med egna slantar avstår jag gärna för bra är inte blaskan. Dessutom finns den ju på jobbet…

Några intressigheter värda att dela med sig av har veckans läsande inneburit. Bibeln och kristenhetens äldsta flöde är en mycket bra Dagenartikel skriven av den pensionerade biskopen Björn Fjärstedt. Han är en mångsysslande teolog och tidigare har jag hänvisat till en bra bok han skrivit. Levande och verksamt är Dagens ledare samma dag handlar också om Bibeln och är också bra.

Via Kyrkans tidning kom jag mig till Svenska kyrkans hemsida där jag fann ett par intressanta och lärorika saker jag tycker att jag vill hänga med i och rekommenderar min läsekrets. Kyrkohandboken förnyas heter en del av hemsidan och där finns länkar till hur arbetet pågår med en förnyelse av ordningarna för den allmänna gudstjänsten. Har bara än så länge hunnit skumma delar av materialet. Så långt kommen rekommenderar jag dock Teologiska grundprinciper för arbetet i 2006 års kyrkohandboksgrupp som en informativ läsning om gudstjänst i allmänhet och bearbetningen i synnerhet.

Två minuter kvar av matchen…
Luleå pressar på som grisar…
Nu sticker Modig!…
Dryga minuten kvar…
Lindbäck tar den i plocken!...
30 sekunder kvar…
Slutsignal…
Säsongen slut för Luleå!
SUCK!

Samtidigt gör det inget eftersom farfars lilla Tyra finns.
Och jag kan ju alltid heja på Skellefteå.

Kommentarer
Postat av: Dessa mina minsta bröder

Ja du Stig du missade en fin show som melodifestivalen är. Själv höll jag och min hustru på Lars Salem Al Fakir,( vi såg honom live på Berwaldhallen i Sthlm i dec 2009, han är ett musikaliskt underbarn) Efter att samtliga europeiska jurygrupper avgett sina röster låg Anna Bergendahls ”This is my life” på en delad sjätteplats. Toppade gjorde i stället Salem Al Fakir. Men Europa kommer att rata svenska folkets val, Anna Bergendahls ”This is my life" kommer inte ha någon chans. Skall man vinna i Europa och alla röster från Östeuropa skall man ha invandrarbakgrund, tänk på Norges bidrag i fjol. (Lars Salem Al Fakirs far är från Syrien och hans mor från Sverige, och han växte upp i Huddinge i en familj med fem andra syskon, bland andra musikern och TV-programledaren Nassim Al Fakir.)

2010-03-14 @ 15:49:01
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: LucyMoran

Tack för din kommentar! Och förlåt att det tog ett tag att svara, jag har varit väldigt upptagen. Det stör mig inte att just du personligen ber bordsbön. Det får du göra som du vill med. Men jag stör mig på att svenska samhället i århundraden har sammanlänkat stat och kyrka – som att de automatiskt bör höra ihop, och att religionen fortfarande påverkar så många delar av samhället. Som med bordsbön tex – för dig måste det ju uppenbarligen vara en religiös handling, annars skulle du ju inte använda just ordet bordsbön. Och du gör det för att visa tacksamhet? Men jag anser att vara tacksam och moralisk i allmänhet inte har NÅNTING med att vara troende att göra. Jag är själv väldigt moralisk och tacksam och det har ingenting att göra med religion att göra. Det kan jag vara genom att bara se inåt i mig själv och avgöra att jag vill vara en god människa. Det är farligt att hävda att man ska vara på ett speciellt sätt – bara om en bok (bibeln) eller olika människor (religiösa människor) hävdar det. Tror man så blint på vad främlingar och främmande påståenden säger till folk att göra – ja då kan man ju bli hjärntvättad till att tycka vad som helst. Som med budordet ”du ska inte ha några andra gudar jämte mig”. Hahaha....... ja, vem som försöker hjärntvätta någon annan skulle INTE försöka få deras lojalitet på deras sida genom att inpränta deras storhet i den undergivnas huvud så ofta som möjligt. Att lita så blint på vad någon annan hävdar är väldigt farligt, tex med budorden. Visst borde ingen stjäla, mörda eller skada någon annan, vilket ju bevisligen sker. Så om någon borde ta till sig budordens värderingar så är det väl brottslingarna i samhället. Men vi normala, empatiska människor tycker jag själv kan bestämma sig för att vara goda människor, utan att behöva läsa innantill i en så kallad ”helig” ”bruksanvisning”. Tycker inte du?

2010-03-16 @ 06:18:47
URL: http://lucymoran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0