trist åka tåg

Egentligen är det ganska trist att åka tåg.
Men också skönt. Slappt på något vis.

Klockan 06.21 var det tänkt att tåget skulle gå från Älvsbyn. 07.05 skedde uttuffningen. Med tanke på det tågresekaos som brukar vinterdrabba nationens mer sydliga nejder är det ju knappast ens att betrakta som en försening. Mest som ett litet dröjsmål på en ca 100 mil lång nattresa. 08.10 for vi från Boden cirka en timme sent. Om 25 minuter kommer vi till Murjek enligt högtalarmedelande.

Tåget går alltså norrut – mitt i mörka vintern. Undan från det lilla ljus solen ändå kan skapa söder om polcirkeln. Undan från den starka kyla som präglat de östra delarna av BD-länet* – men som nu släppt – upp till den mer västliga fjällvärmen**. Det är jag och madammen i mitt liv som är på väg till Björkliden och där gissar jag att jag senast kommer att kunna publicera detta skriveri sedan vi kommit fram och på hotellet erhållit nätkänning på nytt – om det inte går under resan.

Vi skall nyåra i Björkis. Helpension på hotellet med möjlighet till skidåkning i en, skriver EN, elljusupplyst backe och ett dito illuminerat skidspår. Blir det för kallt och/eller blåsigt blir det väl någon timmes promenad, annars bara jäsande och läsande på rummet mellan måltiderna. För läsaktiviteter är vi lika välrustade som för skidåkning men då vår packning var tvungen att bli bärbar såg jag mig nödd och tvungen att ta med annat läseri än vad jag ursprungligen tänkt. Det blev en julklappsbok, en pocket madammen köpt (för att jag inte bara skall läsa facklitteratur) och en höglärd Bibelvetenskaplig ganska liten bok. Det tänkta mellandagsläsningsprojektet med The Birth of the Messiah av Raymond E Brown (drygt 700 sidor) med Nya testamente på grekiska och en ordbok blev jag nödd att lämna hemma. Återkommer sannolikt sedan det jag i stället tog med är färdigläst.

Då resestarten var innan tuppen skodde sig kryper slummerlusten allt närmare nu strax efter 9. Nattmörkret viker för en grå mulen gryning men vi reser som nämnts från ljuset in i polarnattens mörker...


* BD-länet kanske för yngre läsare – om sådana finns – tarvar en förklaring. Fordom, när jag var ung, strax efter det att inlandsisen dragit sig tillbaka, kunde man på lagligt registrerade motorfordon se vart i landet de hörde hemma. Bokstaven A + fem siffror indikerade att det rörde sig om en bil från Stockholms stad. Då det människogyttret med tiden kom att härbärgera mer än hundra tusen bilar byggdes det på med båda AA och AB. Stockholms län hade B och med tiden BA. Göteborgare var Omärkta och BD avslöjade att fordonet var registrerat i Norrbotten. Därav BD-länet.
** Fjällvärme var ett oavsiktligt skrivfel i förförra inlägget. Tillämplig här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

oavsiktligt skrivfel knappast



Dina sk skrivfel är i allra högsta grad genomtänkta

2010-12-30 @ 12:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0