tänkeändra afrika?

Mellandagarna innehåller minst ett stressmoment det sällan reflekteras över: överflödet av läsalternativ där de sist inkomna julklappsböckerna bara just är de sist inkomna överst i högen. Lite av ett problem, faktiskt, då inte ens alla böcker från förra julen är lästa. Eller från julen ännu året innan. Eller från ett par födelsedagar.
Skrivet så frestas kanske läsaren att tro att jag vad gäller de bokstäver som skall befinna sig under näsan är ganska slapp, rentav loj. Alltså att jag inte skulle ta dethär med läsning och böcker på allvar. Till sådana som tror att jag är en sådan säger jag bara: Det är så fel som det kan bli!!

Nej, läsning är något seriöst och då inte minst det så kallade Mellandagsläsandet. Innan terminslutet funderade jag över ett Bibelvetenskapligt läsprojekt att ägna mellandagsrofyldheten åt. Fast kanske skulle jag mot mina vanliga rutiner i stället ta mig ett par skönlitterära veckor och avverka förra julens pocketböcker. Eller – en tanke sedan igår – de alster som inkom i hårda paket alldeles nyss. Eller kanske en omläsning av något vettigt tidigare läst men ändå värt att återfundera utifrån.

Hur det än blir med detta gäller det som prio ett att avsluta den bok som just pågår och det gjorde jag tidigare idag då jag nådde slutet på Afrika – framtidens kontinent. Författaren Richard Dowden är engelsman och journalist och skriver på ett sätt jag först fann smått besvärande. Jag saknade systematik av den sorten att man i tur och samlad ordning behandlar olika områden i Afrika ur politisk, historisk, kulturell och ekonomisk synvinkel med kartor och tabeller som lämpliga tillhyggen. Så gör nu inte författaren som i stället bygger boken ur ett självberättande perspektiv där hans egna resor, intryck och tankar är startpunkterna. Men de är just bara startpunkter utifrån vilka han sedan, för att göra sina tankar begripliga för läsaren, väver in en massa fakta om historia, ekonomi mm.

Resultatet har blivit en fantastiskt innehållsrik och faktaspäckad bok skriven av en som utifrån sina tankar får andra – alltså mig – att tänka. Samt bli brydd över de förutfattade meningar och fördomar jag som nordeuropeisk man påstås ha i relation till 13 olika Afrikanska länder söder om Sahara plus ett halvdussin tematiska kapitel om HIV/AIDS, Kinas inflytande, korruption etc. 

Summa summarum är det en mycket tankeprovocerande bok – om man vill sådant.
Given kurslitteratur på skolans Volontärlinje nästa läsår!

Vill man läsa handelns beskrivning kan man göra det här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0