samtalsnivå

När jag uppsökte själva bloggskrivarstället för att publicera förra inlägget som jag prefabricerat i ordbehandlingsprogrammet Word såg jag i en uppställning att jag till ett tidigare inlägg fått en kommentar jag inte uppmärksammat. Kommentaren var lagd till inlägget sitz im leben som läsaren återfinner en liten bit ned på listan till höger.

Just det inlägget skrevs den 27 juli när jag med madammen satt inregnad i vårt fjälltält och handlar verkligen inte om något speciellt debattaktigt. Det är i stället en fortsättning på ett  tidsfördrivarskriveri jag tidigare somnat från och berättar om betydelsen av en Bibelvetenskaplig fackterm och detta som en vidlyftig inledning till den verkliga avsikten att berätta vad jag hade med mig att läsa under fjällturen. Väl hemma renskrevs det hela och inlägget publicerades på bloggen 31 juli på eftermiddagen.

Under sitz im leben kan jag nu läsa denna uppbyggliga kommentar från igår vid ½23-tiden:

Postat av: Johan Karlberg
Du Stig Strömbergsson är nog den mest skrymtande präst jag någonsin träffat på.
Du fullföljer fint den kristna kyrkans månghundraåriga judehat genom dina skriverier.
Du är nog den mest judefientliga präst jag träffat på som inte har den minsta förståelse för Guds egendomsfolk.
Full skam och Guds förbannelse till dig, Stig.

Min blogg är hyfsat förskonad från denna sorts smörja*.
På ett sätt skulle jag kunna låta det passera men vill ändå fästa uppmärksamheten på den debattnivå en del som kallar sig ”Israelvänner” väljer att ha. Jag vet att det finns intelligenta, kunniga, sakliga, artiga, civiliserade och verkliga Israelvänner – OBServera här satte jag inte ironiserande citat-tecken! De kan föra samtal och argumentera i akt och mening att försöka nå förståelse och tankeutbyte men tyvärr är de ack så sällsynta i bloggerivärlden. I stället är det "inlägg" av ovanstående kvalitet som figurerar och jag tycker bara det är så idiotiskt.

Därav just den bild jag brukar använda när det är idiotier jag kommenterar!

Men ikväll kommer Tyra och då struntar farfar - jag - i tockena stollerier!!


*  Vill läsaren hitta fler exempel på den debattnivå en del liknande ”gudeliga” personer väljer att lägga sig på är dock bloggen minstabröder - länk långt ned till höger periodvis rena guldgruvan. Ibland ges där inga kommentarer alls till det bloggaren Egon Berglund skriver men stundom blir det rena stimmet av osakligheter – förutom det som Egon väljer att refusera då det är alldeles för grovt.


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Exempel på den debattnivå en del liknande ”gudeliga” personer väljer att lägga sig på är dock bloggen minstabröder - länk långt ned till höger periodvis rena guldgruvan. se länk:



http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2010/08/gastarbetare-i-israel.html

2010-08-06 @ 16:50:52
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0