en bok till

Det var två böcker jag köpte – eller rättare sagt lät min arbetsplats köpa – när jag gjorde bokhandelsbesöket i Umeå. Egentligen var jag då ute efter en annan bok helt privat med si det gack icke. Boken Förnyarna som till exempel min gamle vän Torbjörn Lindahl läst (och äger?) var slut så där kammade jag noll.

I påsen på vägen ut fanns förutom den bok jag beskrev i förra inlägget en trycksak till: Värd i kyrkan av Nils-Henrik Nilsson. Det var den jag misstänkte inte skulle ge mig så värst mycket ny information då jag redan har mycket material av den författaren och av andra, främst nestorn Carl Henrik Martling.

Ämnet är alltså liturgik, alltså detta med gudstjänst, gudstjänsters form och framför allt gudstjänstens teologi. Mycket intressant ämne tycker jag. Alltså hur man i en kyrka väljer att fira sina gudstjänster. Viktigt och intressant eftersom det är så att så som man tror som man ber – både som individer och församlingar.

Så som man ber tror man – det är alltid värt att fundera vidare på den sentensen.

För kyrkvärdar i Svenska kyrkan har sedan Moses gick i kortbyxor boken Tjänst i Heligt rum* av Carl Henrik Martling** fungerat som instruktion och samtalsunderlag i studiecirklar och kyrk-värdsutbildningar. Den har varit och är bra men har på något vis passerat sitt bäst-före-datum med all heder i behåll.

Skummande genombläddring av Nils-Henrik Nilssons bok – noggrannare har jag inte läst den – gör att jag tror den kan fungera väl i den avsikt den är skriven: vara en uppdaterad ersättare till Tjänst i heligt rum. Bra ABC kring kyrkvärdars uppdrag, gudstjänstens form och tanke, kyrkorummet, det liturgiska året osv.

Rekommenderas därför åt den nyfikne!!



* Första upplagan kom 1975, sjätte omarbetade drygt 20 år senare.
** Martling är född 1925 och alla kan räkna ut att han också passerat - med den äran - sitt bäst-före-datum. Söker man på hans namn under länken till höger böcker om allt blir det 135 träffar. Det gör honom till en av de sista 40 årens mest betydelsefulla och folkbildande teologiska författarna i Svenska kyrkan.

Kommentarer
Postat av: Kyrkvärd i bärplockartid

Den ska vi ha!

Den tar vi, sa polisen!

Tack för tipset!

2010-08-22 @ 17:56:03
Postat av: Gunvor Vennberg

Varför göra sig omaket att besöka en icke välsorterad bokhandel? Jag köpte för någon vecka sedan bl a Dag Sandahls "Den stora berättelsen" på www.bokborsen.se och tyckte mig då se att förnyarna fanns i något ex där. fantastisk företeelse - man köper begagnade böcker av privatpers/antikvariat och får dem skickade direkt hem, betalar med räkning efter leverans oftast. Bra när man ska köpa kurslitteratur också - beställde t ex Sv K bekännelseskrifter igår, kul att de ingår i kurslitteraturen förresten, ingen självklarhet verkar det som med tanke på statistiken över hur många biskopskandidater i Växsjö som läst dem...

2010-08-22 @ 23:20:08
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0