12 aug 1925

Idag skulle min mamma fyllt 85 år om hon levat. Men hon lever inte. Fram runt allhelgona senare i höst blir det sju år sedan hon dog. Ändå går det inte en dag utan att hon (och pappa) kommer med någonstans i min tankevärld. Inte som sorg (längre) men som minnen. Viktiga minnen.

Att säga att det var bra att mamma ”bara” blev 78 år låter ju både konstigt och fel men samtidigt är det ändå småvettigt att säga så. Ohälsa och synskada kopplade ganska tidigt sitt grepp och för 9 år sedan när synen var borta och de hade flyttat in vägg i vägg med oss började hon utveckla en demens – eller snarare började en demens avveckla henne. I två år bodde hon så i ett särskilt boende ”med personal på korridoren”. Trots tankarnas oklarheter om tid och rum hade hon full koll på mig, min familj, släkt, bekanta och bekantas bekanta till sista dagen. Orkade inte vara uppe och genom att döden som kom hastigt hann hon undan och blev besparad ytterligare nedgång och troligen lidande. Hon kom att vara kvar tills hon gick och är nu i kärt och tacksamt minne bevarad.

Vad gäller annat i livet fylls dagarna av konfafotbollen och tankarna av reflexion över och kring det arbetet. Samt annat kopplat till folkhögskolans kommande hösttermin. Värt att visa är att igår skrapade Älvsbyfotbollen ihop ett mixat lag som fick möta konfirmanderna och på Älvsbyn just nu kan man läsa om den fotbollssammandrabbningen. Där ges också en inblick i tankarna kring verksamheten. Ett bra reportage. Leta upp rubriken Gud, Jesus och Messi. Kan nämnas att också Lokala Världsbladet i förra veckan artiklade i ämnet - här.

På tid på sidan om läser jag en och annan blogg. Listan till höger. Bloggargrannen minstabröder rapporterar bra och regelbundet kring saker och ting i mellanöstern och till 95,2% instämmer jag i vad han skriver – läs alltså där vad jag inte skriver här. Och när jag läser där slås jag av vilka elaka och gemena inlägg diverse personer gör på hans blogg. Personliga anklagelser, personkaraktäristika av i sanning nedsättande och märkligt slag är den dynga vissa debatthöns sprätter omkring sig. För sinnesfridens skull kanske jag skulle sluta läsa kommentarerna men – alltså: jag bara inte fattar! Klicka dig till bloggen och följ någon kommentarkedja och räkna ”kristligheterna” så får du se hur den andligheten ofta uttrycker sig. Huvva!!

Tillbaka till konferiet kan så till sist nämnas att på söndag blir det Mässa med konfirmation, troligast också dop, i Älvsby kyrka 11.00. Välkomna!


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

"95,2% instämmer jag i vad han skriver"

4,8% jag är öppen för korrektion och synpunkter "goe pastorn"

2010-08-12 @ 22:23:36
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: bloggaren själv

Jag gissar att du tolkar 95,2% som jag avser det - alltså HELT. I den mån två personer HELT kan dela uppfattningar, alltså.

De 4,8% som felar - om man nu skall försöka se vilka de är - skulle kunna vara till exempelvis din vånda över tidningen Dagens räddhåga när det gäller att bedriva journalistik som utmanar en stor del av tidningens läsare. Typ tidningens rädsla att tappa prenumeranter som får den att rapportera minsta fuffens från palestinsk sida minst lika energiskt som stora israeliska bombmattor eller strypblockader. I sak håller jag ju med dig också i det men jag tror jag bryr mig mindre om just den tidningen. Den är ju viktigare i frikyrkosammanhangen än för mig som är kyrklig. Tidningens undfallenhet för de så kallade "Israel-vännerna" och för den kristna sionismen berör mig nog inte lika djupt - typ.

Kanske är där en skillnad.



Sedan tycker jag det är bra att du kan - trots alla påhopp där du diagnostiseras som allt möjligt och anklagas för att vara både ond och under förbannelse - behåller din lugna samtalston och inte tillskriver de som klandrar dig mer än vad de faktiskt uttrycker. Jag tror det är viktigt att inte - fast det kliar i tangentbordet - pådyvla folk saker som de inte själva uttryckt. Många av dina (och ibland mina) kritiker gör så vilket visar att de inte för samtal med oss utan bara pratar för och till sig själva - dessutom i nattmössan.

Keep up the good work!!

2010-08-13 @ 09:21:13
Postat av: Ann O Nym

Undrar hur det skulle bli om prelaten och coachen bytte roller?

fotbollstermer i religionsundervisningen inga problem men kyrkiska på fotbollsträningen ? hmmm....

2010-08-13 @ 15:20:36
Postat av: K

Finaste, finaste farmor.

2010-08-13 @ 20:46:56
Postat av: Tobbe

Vad bra att du skrev att det blir "mässa med konfirmation" och inte otyget "konfirmationsmässa" som numera dyker upp här och var i predikoturerna.

2010-08-14 @ 01:08:27
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0