(själv)mordhot?

Lite spridda tankar att denna kväll dela med bloggläsarna finns med anledning av notiser, artiklar och annat i lokalsamhället. Måndag morgon publicerades nämnligen följande text på ett internetforum:
"Älvsby kommun, nu dör eran rektor snart. Tog med min kniv idag.. Sen dödar jag mig själv. Hejdå".

Detta rapporterades i tisdagens nummer av Lokala Världsbladet och idag rapporterar samma tidning att rektorerna är på jobbet men har uppmärksamma poliser kring sig samt att ingen misstänkt är gripen. Dessutom filosoferas hur internet kan spela roll och påverka. 

Nu är det så att lokalsamhället är litet och därför sprids både information och rykten snabbt. Enligt uppgift kom det hela från en dator på gymnasieskolan vilket eventuellt kan ge en ledtråd till vilken av rektorerna det gäller.

Nu gör polisen naturligtvis sitt jobb, bearbetar tips och frågar vilket är OK. Klandervärt är dock att viss oprofessionell privatspaning också verkar ha förekommit. Ett exempel på sådant är den paranoida telefonförfrågan från en kommunskolemänniska till min arbetsplats – alltså folkhögskolan – om var en viss folkhögskoleelev (som inte går på gymnasiet och inte har tillgång till gymnasieskolans datorer och inte brukar kallas vid den signatur som hotet var försett med) befann sig på måndag förmiddag när hotet publicerades. Eleven befann sig städad och flitig på avsedd lektion och misstänkliggjordes helt i onödan. Jag hoppas innerligt att den paranoide privatspanaren har vett att skämmas och ryggrad att be om ursäkt - men tror faktiskt inte det.

En annan sak i ärendet som stör mig är fokuseringen i Lokalbladet och annorstädes på det eventuella hotet mot någon av rektorerna samtidigt som man helt förbigår att meddelande faktiskt också – kanske till och med framför allt – innehåller ett självmordshot. Läs om det fettextade ovan så ser du det själv!

Jag tycker det är oerhört allvarligt att en tonåring kopplad till någon av kommunens skolor mår dåligt på och/eller av skolan att han/hon hotar att ta sitt eget liv – och rektorn med sig i svepet. Och jag blir beklämd när tidningen och alla fokuserar på rektorn, alltså den vuxne, som jämfört med en illamående tonåring äger hart när all makt i himmel och på jord. Jag hoppas verkligen att journalistiska spadar tas fram och man gör en nödvändig och sannolikt intressant granskning av elevers – inte bara vuxnas – psykosociala arbetsmiljö på kommunens högstadier och gymnasieskola.

Detta om detta!!

Nu är det 23 minuter kvar till denna kvälls avsnitt av LOST.

Kommentarer
Postat av: Johnny Lestander

Det är många ungdomar som mår dåligt idag. Frågan är ju bara hur vi skall kunna hjälpa dem. Risken är ju dock att det som hänt i andra länder som exvis Finland förr eller senare händer här vilket ju inte är en önskan utan ett konstaterande.



Johnny

2010-04-16 @ 01:31:44
URL: http://ironisten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0