lavskäggighetens väg



Det råder panik i stugan och förvirring i fastigheten. Inte i kyrkobyggnaderna i sig men väl bland många som vill höra hemma i dem. I Svenska kyrkan* alltså. Bloggare, bloggkommentatörer och kommentatöser, tidningsledare och om ett par tre dagar sannolikt Lokala Världsbladets insändarsidor formligen dryper av känslosvall, lycka, bitterhet, aktionslystnad, uppgivenhet och alla andra känslor i ordboken.

Uppmaningar och slagord haglar:
Gå ur kyrkan!
Avbryt utbildningar!
Det går åt helvete!

Samma sak finns också seriöst i mjukare form som frågor på denna blogg och annorstans:
Ska jag gå ur?
Borde jag avbryta min utbildning?
Hur blir framtiden?

Då jag alldeles i dagarna som tankebefriande rekreation valt att läsa i den många gånger tidigare lästa trilogin Sagan om Ringen har jag funnit min linje som är att gå lavskäggighetens väg. Och jag rekommenderar andra att stilla traska på densamma.

Lavskägge
– den gamle enten i Fangorns skog är det äldsta av Midgårds alla levande varelser, säger Gandalf. Han har sett tidsåldrar komma och gå, riken bildas och försvinna, släkten danas och tyna bort. Och i filmversionen säger han flera gånger: Let´s not be hasty!

Let´s not be hasty! är lavskäggighetens väg.

Visserligen har kyrkan valt att förändra sin äktenskapssyn men att allt därmed skulle gå förlorat är en kuslig överdrift. Att ekumeniken kommer att krackelera och den inre splittringen kommer i öppen dag är visserligen sant men den soppan har sossar, moderater och centerpartister kokat och får därför dricka bittert i botten. Själv tänker jag stilla och lugnt likt Lavskägge trampa omkring i skogen och göra mitt vilket är att efter bästa förstånd och samvete förkunna – i mitt fall undervisa – Guds Ord så som det är oss givet i den heliga skrift och som våra bekännelseskrifter därom vittnar. Så löd nämligen den första frågan jag svarade ja på vid min prästvigning.

Och då blir det den ”gamla” äktenskapssynen jag också fortsättningsvis tillämpar. Alltså att äktenskapet är en förening mellan kvinna och man och att den föreningen Bibelteologiskt är given i skapelsen redan innan syndafallet samt tagen för given av en i kristenheten så viktig potentat som Jesus själv. Det var efter syndafallet, alltså utanför Eden, som olika hierarkier som könsmaktsordning, att någon kan äga någon annan etc kom in. Just detta – alltså innan och efter syndafallet – är viktigt eftersom en nutida villfarelse vill göra gällande att man kan parallellställa den grundläggande skillnaden man-kvinna med olika hierarkiska skillnader typ patriarkal mansgris - undergiven tjänarinna eller ägande husbonde – ägd slav.

Så det blir tack vare mitt prästlöfte jag gör som jag gör. Och noggrant sagt utifrån början av löftet: efter bästa förstånd och samvete. Nu är det inte så att mitt samvete är känsligt så att jag för samvetets skull inte vill tillämpa nyläran. Mitt – och andras – samveten kan rymma både ditt och datt. Hos mig är det faktiskt förståndet som är klent. Så klent att jag inte förstår den Bibeltolkning som får Bibelns ord att betyda motsatsen till vad de förefaller betyda. I vart fall när det gäller en så grundläggande tanke som att skapelsen är biologiskt tvåkönad.

Vad sedan gäller själva vigslarna har jag fattat att det bara är att tuta och köra enligt gamla vigselritualet när kontrahenterna är av var sin sort. De få enkönade vigslar som sker i landet gissar jag inte kommer till mig och skulle så vara ger både Lag och Kyrka mig odiskutabel rätt att avstå. Och skulle reglerna skärpas får jag väl bryta mot dem skyllandes på ovan nämnda klena förstånd.

Därför: Don´t be hasty!
Utträd inte! – det här går över och om fem, max tio, år har vi civiläktenskap.
Fortsätt utbildningar! – att framledes förkunna Kristus i ord och handling är mer än vigslar.
Tro på framtiden! – Jesus är med oss alla dagar intill tidens slut.

Till sist: En ledare i Dagens Nyheter var ganska lavskäggig – förutom de två sista meningarna då skribenten förhastade sig våldsamt.


*  Här och var har jag sista tiden – från kyrkovalet och framåt – mött förkortningen Svek när man inte ids skriva ut samfundets hela namn. Jag ogillar starkt de fasonerna!! Vill man i skrift använda en etablerad förkortning är det SvK, SvKy eller nåt liknande. Att om sin kyrka skriva Svek när man kritiserar kyrkoledningen ger bara en förklenande och nedsättande bismak. Billig demagogi och helt poänglöst.


Kommentarer
Postat av: Pär Parbring

Ja, du lavskägge, låt ansiktsbehåringen växa ett tag så uppstår även viss bildlikhet. (bildlighet? ;)) Heter för övrigt uppenbarligen Trädskägge i nyöversättningen. Som enligt uppgift ska vara mycket mer trogen mot engelskan än Åke Ortmarks gamla översättning (där ansåg sig tvungen att "förbättra" Tolkien här och där).



Nå, förutom detta tänkte jag bara påpeka att kyrkan till sitt väsen ofta har varit, och gärna ofta SKA vara "trädskäggig". Tyvärr kan man väl säga att gångna veckans beslut inte var så trädskäggigt. Trots allt som ordats om 40, 50 (?) år av process och samtal osv. Men låt då oss som tycker att det ÅTMINSTONE skulle ha behandlats ordentligare (framförallt just steget som tagit från 2005 års beslut till dagens, något som aldrig riktigt diskuterats) föregå med gott exempel och vara enter. Vilket snabbt leder mig till ett underbart bibelcitat! Mark 8:22-25. Jesus visar hur han ser på oss - som träd som går omkring! Det handlar nog om växt och om var man har sina rötter, men frågan är om man inte med lite god fantasi kan tillämpa det på enter och lav/trädskägge.

2009-10-24 @ 22:49:49
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: Är hon värd att vänta på?

Jag kommer att stanna av fyra anledningar:



Frimodig Kyrka



Biskop Hans



Hoppet om en bättre framtid, ev möjligheter att förkunna evangeliet.



Stig Strömbergsson har sagt det och han har alltid rätt ;-)



Om jag skulle lämna skulle detta ha bidragit starkt:



Heretisk lära om äktenskapet och mer än så i praktiken.



Den lokala församlingens dysfunktionella eller obefintliga andliga liv.



Att färre uppmuntrar lekmän än de som motarbetar dem när de vill engagera sig och att inget görs för att utrusta dem.



Att det nästan aldrig firas Högmässa och sällan mässa.



Att ingen gemensam vision finns för församlingen och att de engagerade definitivt inte har något inflytande över den om den funnits.



Att barnen inte hittar kristna lekkamrater i kyrkan.



Att söndagens gudstjänst är den enda "verksamheten" för vuxna som jobbar på dagtid.



Att jag sällan träffar andra i min ålder i kyrkan.



Inget av detta är nytt men du som har förmånen att bo i en (i mina ögon) bra lokalförsamling och redan är präst har väl ingen anledning till ovanstående. Men om man saknar en bra lokal församlingsgemenskap med uppbyggliga gudstjänster mm redan innan kan det faktiskt vara droppen. Dessutom är det väl lite skillnad på att nyss ha påbörjat en 6-årig prästutbildning och veta att det största partiet inte vill att man ska bli antagen och att fortsätta att jobba tills man blir utkastad, eller?? Men visst håller jag med dig egentligen. Det är ett billigt pris att som nybakad teolog söka arbete som städare, andra har ju fått dö för sin tro före oss. Så fortsätt lavskägge och raljera över unga, ensamma, svikna kristna som blir förföljda av sin egen kyrka. Personligen tycker jag att det är dags att väcka grupptalan mot Svenska Kyrkan för brott mot lagen om svenska kyrkan: Hon ska vara ett evangeliskt-Lutherskt trossamfund - varje dag, inte bara om tio år! Mina barn ska växa upp och få sin kristna fostran under de här tio åren!

2009-10-25 @ 01:14:20
Postat av: Kalle

När jag läser ditt inlägg får jag intrycket av att du resonerar som så att Svenska kyrkan är den enda kyrkan i världen och träder man ur den så hör man inte till någon kyrka alls. Men kan man verkligen resonera så? Det finns ju faktiskt många andra kyrkor (ja, även evangeliskt-lutherska kyrkor) också. Är dessa kyrkor diskvalificerade för att de inte bär namnet Svenska kyrkan?



Jag saknar faktiskt, på bred svenska, hoppet för Svenska kyrkan. Det innebär inte att jag saknar hopp för Jesus. Tänk om Jesus kallar oss ut ur denna kyrka, likt han fordom kallade Martin Luther att försöka reformera den romersk-katolska kyrkan?

2009-10-25 @ 06:52:34
Postat av: Kyrkvärd med oro och skam

Om det blir civiläktenskap i framtiden, vad gör SvK då för homoparen? Jag kan tänka mig att det blir en välsignelseakt mycket likt dagens vigselakt för man/kvinna-paren.

Hur skall du undervisa den sökande och frågande unge person som hittar ex. texten om Sodom och Gomorra, men även känner till kommande nytryck av vigselformulär?

Ungefär som du sagt tidigare: Beslut i lärofrågor borde inte vara demokratiska, utan teologiskt motiverade.

"Somewhere over the Rainbow skies are blue" ger tröst och kan tolkas på flera sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=hkcE6Vy-e6c

2009-10-25 @ 08:37:47
Postat av: johnny.lestander

Jag gillar din rad om att förståndet är klent eftersom man tydligen kan tolka bilbeln olika. Men det är ju inget ovanligt att tolka texter ur heliga skrifter olika. Möt bara en från Jehovas Vittnen som ju säger att vissa avsnitt i Bibeln skall tolkas på ett helt annat sätt än vad som är skrivit vilket ju beror på att man måste anpassas den så att det överensstämmer med deras egna tolkning. Eller tänk på alla de upptänkliga tolkningar av Koranen. Sedan att du ser ut som lavskägge stämmer ju ganska bra när det gäller behåringen i ansiktet däremot stämmer inte färgen utan du är faktiskt mer lik Gandalf.



Johnny

2009-10-25 @ 17:27:17
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: Innie

Jag måste säga TACK för ett sansat och bra inlägg i debatten!

Jag tillhör inte dem som håller med dej, själv var jag en av de som jublade när beskedet kom, men jag blir gränslöst glad över att läsa ett genomtänkt och balanserat inlägg. Du skriver respektfullt och får mej att förstå hur du tänker vilket jag uppskattar mycket. Jag ser det inte som något underligt att vi tycker olika inom SvK, många gånger är det vår styrka, men jag sörjer att det måste skapa en så pass aggressiv stämning som jag här och var faktiskt vill påstå har uppstått.



Än en gång - tack. Ditt inlägg är guld värt i pågående debatt, hoppas det är ok att jag länkar?

2009-10-25 @ 18:24:44
URL: http://tankestormar.blogspot.com
Postat av: Madonna

Vad vi än tycker måste vi vara ödmjuka... böja oss för sånt vi kanske inte vet. Tänka på vad är just mitt uppdrag.

Tack för ett konstruktivt inlägg.

En sann Lutheran

2009-10-25 @ 19:38:35
Postat av: Andreas

Såhär har det ju resonerats sedan 100 år tillbaka. Det är baske mig inte tid att gå runt och vänta på att hela den gamla kyrkligheten dör, de unga inte döps, ungdomarna inte konfirmerar sig och kyrkan är tom på alla eftersom t.o.m. de anställda inte längre får pengar.



För att använda Lavskäggemetaforen. Det är dags att inse vad Saruman i Elfenbenstornet (kurkoledningen) gör med skogen (kyrkan). Sen får alla enter storma Isengård och göra rent hus (detta är en metafor).



För när nöden visar sig, när kyrkan raseras av dess väktare, finns det inte tid att sitta och diskutera med knarriga röster och hoppas på att det löser sig.



Detta sagt med all respekt för de som tycker att detta beslut är det bästa sedan smält smör och rostat bröd. Men vi som tycker det är hemskt måste, MÅSTE gör något och det helst för tio år sedan.

2009-10-30 @ 17:34:32
Postat av: Gunvor Vennberg

Jag håller med Andreas! Vi har många i historien att inspireras av när det gäller goda icke-vålds metoder att protestera på. Vi lever ju i ett demokratiskt land och borde väl inte behöva offra livet ens. Det är väl därför vi är så bekväma av oss...



Martin Luther King sa att man inte ska tro att tiden verkar till ens förmån. Om man inte använder tiden så gör någon annan det. Tiden är neutral och det är bara om man använder den i kampen för det goda som det blir bättre.



Med tanke på hur det ser ut i dagens Sverige är det inte läge att sitta med armarna i kors! Då blir det bara ännu värre. Men apropå Martin Luther King: Är inte ett av kyrkans problem i Sverige att den är så segregerad? De som varit svenskar i flera generationer är med i Svenska kyrkan, medan de som flyttat in är med i Katolska, ortodoxa eller pentakostala kyrkor. Ca 80% av katolikerna är t ex "invandrare". De som skulle kunna motverka sekularisering och småborgerlig främlingsfientlighet i Sv K kommer aldrig in. (Tacka för det, jag mfl som är inflyttade från andra landsändar känner oss fortfarande inte riktigt accepterade för att vi är utbölingar eller vad det nu är för fel på oss).



Kanske är det dags att även i Sverige (inte bara i USA) ifrågasätta varför vi uppenbarligen inte kan fira Gudstjänst tillsammans?? Visst kan vi hävda olika kyrkotraditioner mm men är det så enkelt? Finns det inte etniska aspekter också?

2009-11-02 @ 12:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0