efterblekhetens ansikte


Så har då den stora omröstningen hållits med väntat resultat. De ledamöter i kyrkomötet som hör till grupper som samtidigt är vanliga politiska partier har levererat vad partierna beställt och Svenska kyrkan förändrade sin syn på äktenskapet i samstämmighet med den stat hon för knappt tio år sedan skiljdes från.

Förvånad är jag givetvis inte. Egentligen inte speciellt upprörd heller.
Det var ju bara väntat. Och uppgjort. Och debattbefriat.

Igår kväll tittade jag på ”debatten” på webbTV en knapp timme, inte mer. Jag vet inte om jag vill rekommendera andra att titta eftersom åtminstone den timmen inte bestod av debatt i betydelsen argumentväxling mellan personer utan i stället var en deltagarnas parad där man gick fram och sa vad man tyckte. Jag låter andra – tidningen Dagen, Kyrkans tidning med flera – stå för debattreferaten. Läs där.

Fast viss hördes några argument.
Vi får ekumeniska problem! sa de som var mot beslut om enkönade äktenskap nu eller mot enkönade äktenskap över huvud taget. Det får vi inte alls!! sa de som var för.
Det leder till splittring! sa de som nu var mot. Det gör det inte alls!! sa de som var för.
Det har förberetts dåligt! sa de som nu var mot. Det har förberetts tillräckligt!! sa de som var för.

Notera noga denna nyss gjorda beskrivning.
Öppna nu denna länk och läs vad ärkebiskopen som var för säger sedan klubban fallit och beslutet tagits. Läs och begrunda den argumentativa kovändning genom vilken han i sak ger dem som nu var mot rätt på punkt efter punkt.

Och jag undrar stillsamt:
Varför kunde han inte säga detta innan det blev kyrkomöte och dags för votering?
Varför ville han inte se eller säga att han såg vad som komma skulle i det att andra kyrkor tonar ned ekumeniska förbindelser?
Varför ville han inte se eller säga att han såg den hälft av hans medbiskopar i enhetens ämbete som nu skriver bekymrat brev om splittring?
Varför ville han inte se eller säga vad han såg?
Varför?

Eller såg han inte? Eller ville han inte se?
Dock såg jag när han intervjuades i TV något av ett efterblekhetens ansikte.


PS: Skall jag inordna detta inlägg under kategorin Församling där jag brukar placera sådant som har med kyrkan att göra? Eller skall det bli kategorin Politik? Dock meddelas att bilden är snodd från tidningen Dagen. DS.


Kommentarer
Postat av: Johnny Lestander

Du låter trött min vän om så inte på rösten dock så som du skriver. Och det är väl inte värt mödan att orda speciellt mycket om detta förutom att du har rätt.



Johnny

2009-10-23 @ 00:45:22
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: Fredrik Norberg

Ja, vad skall man säga. Uppgivenheten är stor... Om du varit prästkandidat idag; skulle du då gått vidare med det?

2009-10-23 @ 08:52:44
URL: http://fredriknorberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0