mycke på tapeten

Eller snarare: Mycke tapeter! För det har helgen innehållit.


Den äldre av gossarna har nämligen tillsammans med sin fästmö hyrt lägenhet. I Luleå. Bara det känns lite konstigt eftersom jag en gång i världen flyttade från Luleå. Fick till och med till det så att mina barns farfar och farmor flyttade från Luleå. Och så ställs jag inför att ett ättelägg flyttar till Luleå. Hm! Lite konstigt.


Nåväl. Fästfolkets tvårummare var i behov av uppsnofsning och erfarna tapetupphängare trampades fram ur övre Norrlands djupa skogar. Jag och madammen alltså. Och i dagarna två.

Fort jobbar vi inte, jag tillsammans med sonen*. Men noggrant och med tålamod. Och därför blev det grant. Riktigt grant. Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Fast riktigt tapetigt är vad det är. Särskilt i hönen.


I tidernas morgon hjälpte min far mig och min madam att tapetsera. Det var så jag lärde mig hur det gick till och erfarenheten har gjort resten. Nu har jag och gossen tapetserat tillsammans två gånger och han börjar få kläm på hur man fäster papper på vägg. En form av applikationistisk succession skulle man kunna säga. Eller kanske papperklistrisk succession. Vad vet jag.


Innan helgen - om fredagen - hade vi personaldag på jobbet. Undervisande personal alltså. För att rådslå inför höstens utmaningar. Spännande är vad det blir. Sökläget - alltså omfattningen av inkommande elever - är tillfredställande. Tillströmningen till Svenska kyrkans grundkurs verkar i dagsläget god. Volontärlinjen, som utvidgats till att omfatta ett helt läsår, förefaller också bärgad. Idrottssidan har rekryterat helt enormt - men där är jag inte berörd. Och just nu söker kommunen "underleverantör" till SFI - Svenska för invandrare. Skulle skolans bud bli det man fastnar för blir det verkligen läckert. Internationellt, intressant och utmanande.


Vad det gäller böcker har jag just avslutat omläsningen av den tjugo år gamla så kallade professorsboken med titeln Vad står Svenska kyrkan för? Kommer att återkomma i det ämnet.



*  Madammen gjorde annat. Monterade möbler med sonens fästmö, sekatörade vildvuxna buskar, planterade blomster men deltog i tapetserandet när ungdomarna var på IKEA i Haparanda.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Du glömde ju skriva att du fick chansen träffa en gammal kompis när du var i Luleå. Tur att jag skrev det på min blogg så inte läsarna gick miste om detta viktiga faktum.

2009-05-18 @ 11:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0