paulus 2000 år – 3

Och det blev morgon - den andra dagen.


I första inlägget skrev jag bland annat detta om Samariterhemmet: Inte en möbel införskaffad efter 1920 vad det verkar. Detta är inte helt korrekt eftersom en vattenkokare, en spis och toa-stolarna verkade yngre. Likaså sängarna. Min säng var skön och jag sov som en skjuten.


Runt hörnet ligger Uppsala Stadsmission där Samariterhemsgäster äter sin frukost. Utifrån den resa jag i höstas gjorde till Berlin tycker jag Stadsmissioner är intressanta. Är läsaren nyfiken på skriverier kring sådant är det bara att klicka på kategorin Speciella resor till höger och botanisera bland inläggen med rubriker berlin och en romersk siffra.


Efter frukost bar det av till Newmaninstitutet där symposiet skulle fortsätta i samma tempo som under gårdagen.

  • 2000 år med Paulus i kristen tradition var en spränglärd genomgång för alla deltagare av hur Paulus uppfattades under tre epoker: Fornkyrkan fram till ungefär år 1000, Medeltiden+reformationstiden 1000-1700 samt därefter. Summan av kardemumman blev att Paulus-forskningen idag uppfattar hans skrifter mer och mer likt hur han uppfattades från början - till exempel hos den store Bibelutläggaren Origines på 200-talet. Cirkeln sluter sig alltså.
  • Paulus i "nytt perspektiv" - öppningar och återvändsgränder i den nya Paulusforskningen blev det delseminarium jag sedan valde. Här visade det sig också hur cirkeln sluter sig. Föredragaren redogjorde för hur den traditionella väst-kristna uppfattningen av Paulus på katolsk och protestantisk mark kom att i mitten av 1800talet både utmanas och samtidigt på ett olyckligt sätt vidareutvecklas av den så kallade historisk-kritiska forskningen. På 1970talet kom ett i någon mån banbrytande nytt perspektiv som förstår Paulus mer lik hur han uppfattades i fornkyrkan. Cirkeln...
  • Sedan var det plenardiskussion i stort forum. Intressant!

Då jag valde seminarier som jag gjorde kom jag att missa en del som gick i angränsande lokaler. Det som fanns till buds - resekamraten valde en del av dessa - var:

  • Paulus och kvinnan i svensk debatt. Enligt kamraten gräsligt intressant!!
  • Paulus och de grekiska fäderna. Ingen aning om vad det innehöll men säkert viktigt eftersom den Paulustolkning som präglat väst-kyrkan, alltså katolicism och protestantism, är ganska ensidigt från Augustinus och andra latinska teologer i fornkyrkan.
  • Lukas Paulusreception. Hur Lukas i Apostlagärningarna förstår sin idol. Hägrade men blev tvunget att väljas bort.
  • Paulus och Dödahavsrullarna - tempel och renhet. Kamraten var där och kom från resonemangen om Qumran i ett näst intill extatiskt tillstånd.
  • Paulus och Platon. Skulle varit kul eftersom Paulus nog var duktigt hellenistiskt bevandrad, uppvuxen i den miljö som rådde bland judar utanför Palestina.
  • Paulus och judarna - om den missbrukade Paulus. Här handlade det enligt seminarie-hållaren - gammal KGF-kompis - om hur ledande tyska Bibelforskare som bedårande barn av sin antisemitiska samtid runt år 1900 kom att bidra till den ideologiska och kulturella mark i vilken det nazistiska ogräset kunde slå rot.

Med lunch ½13 slutade alltsammans.


Eftermiddagen ägnade vi oss åt Newmaninstitutets stora bibliotek där vi bland annat rotade i material kopplat till Jobs bok i Gamla testamentet. Resekamraten sysselsätter sig nämligen med ett självvalt studieprojekt med koppling till nutida erfarenheter av sorg och förlust. Om det och vilken bäring det kan ha till berättelsen i Jobs bok skall inte jag orda om. Det får läsaren del av när och där det behagar henne att dela sina intressanta tankar och slutsatser. Så var uppmärksamma!!


Middag i Uppsala. Tåg därifrån 18.58. Inget LOST. Hemma 05.36.
Värt både tid och vad det kostade.


Bilden? Vädret på tisdagen. Ett av flera så kallade gåraijl.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jo, det seminariet var verkligen "gräsligt intressant". Hårresande också.

2009-03-26 @ 21:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0