paulus 2000 år – 2

Människor fungerar ganska lustigt.
I vart fall jag.
Eller olustigt.
Eller åtminstone konstigt.
Eller är det kanske naturligt??


Se här!
Redan efter två rader har jag krånglat in detta inlägg till en serie vagheter och självmotsägelser. Med å ena sidan och å andra sidan. Fram och tillbaka och kors och tvärs. Och detta sker samtidigt som det i blogggrannosfären skrivs inlägg med bestämda uppfattningar, klara besked och tydliga åsikter i alla möjliga frågor. Som dessutom bloggdärstädes kommenteras utan några som helst tveksamheter. Och jag känner mig som en hötapp mellan åsnor. Har svårt att se klart. I alla fall framåt. Nu.


Jag tror att detta sinnesläge - alltså mitt nuvarande - beror på det tidigare nämnda Paulus-symposiet i Uppsala. Med spänd förväntan och stor längtan såg jag fram mot det. Laddade rentav genom bland annat en omsnabbläsning av Paulusbreven i Nya testamentet*. Och höga förväntningar. Och så att  tiden efter symposiet låg som bortom. Ofanns.

Nu när dagarna i Uppsala gått av stapeln med sitt fullmatade innehåll är jag i något slags efter-paulinskt läge. Lite bakom så att säga. Urladdad. Tom, vag och nästan sorgsen.

Gissningsvis är detta naturligt. Stark fokusering och insats ger ofta en bakis-känsla. Rent psykologiskt - typ.


Vad innehöll då symposiet? torde någon fråga - eller kanske inte.

Jättemassor!! blir mitt svar. Massor mer än jag kunde vara med om. Eller ta in.


Dock - följande tog jag del av eftermiddagen den första dagen:

  • Paulus - retor eller teolog. Ungefär en timme för alla 100 deltagarna kring en del övertygningstekniker och argumentationsmetoder i antiken samt ett par exempel på hur Paulus begagnar sig av dessa. Viktigt eftersom en text för att förstås rätt behöver läsas/höras på samma sätt som den skrevs/dikterades.
  • Paulus och tron - språk och teologi. Ett av tre parallella seminarietimmar. Kom i praktiken att röra sig kring huruvida ett antal likadans grammatiska konstruktioner i ett sammanhållet resonemang hos Paulus skall uppfattas som subjektiva eller objektiva genitiver. Handlar ytterst om huruvida den Kristustro som gör människan rättfärdig är tron på Kristus eller den tro man genom dopet inlemmad i kroppen har i Kristus. Kanske kan det rentav handla om Kristus tro - alltså sådan tro som Kristus hade/har.
  • Paulus och missionen samt Paulus och religionsdialogen. En föredrags-hållar-dubbel-bemannad timme om Paulus rastlösa motiv till att förkunna samt hans syn på andra kulter och sätt att tro i samtiden.
  • Paulus med judiska ögon. En religionshistoriker - expert på judendom - gav en introduktion till hur två nutida judiska forskare och teologer ser på farisén Paulus, vad han fattat och inte fattat.

Kommen såhär långt var klockan ungefär 18 och jag mogen för nödslakt. Dagens avslutade helkursinriktade föredragstimme om Paulus i den svenska kulturen överhoppades därför till förmån för en middag med snack och återgång till boendet.


Så blev det afton - den första dagen.


Bilden?

Utifrån några få notiser i fornkyrkan har tyska kriminaltekniker gjort en fantombild av aposteln. Om de likt hans samtida söker honom för religiöst allmänfarlig verksamhet eller bara gjort bilden på skoj vet jag dock icke. Gissar på det senare.



*  Omsnabbläsning av valt Bibelmaterial är ett bra sätt att komplettera "vanlig Bibelläsning" vilken ofta tenderar till att bli ganska detaljinriktad eller i vart fall röra sig om smärre avsnitt i lågt tempo.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är roande att läsa din bild av det hela. Snart kommer mina bilder. Är bara lite tom jag också. De "grå" har verkligen fått jobba på högtryck däruppe i hjärnkontoret.

2009-03-26 @ 18:10:46
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: johnny.lestander

Vagheter och självmotsägelser det är Stig i ett nötskal eftersom du nästan alltid skriver så. Du skall inte tycka att det känns konstigt eftersom du är som du brukar vara nämligen motsägelsefull.



Johnny

2009-03-27 @ 15:23:01
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0