fritt efter…

Jag njuter av mitt sportlov medan drivorna växer

medan snön faller ner ifrån gråmulen sky.

Jag har dagar av fritid att med skidor och pjäxor

kunna vila ifrån vardan och få solbiten hy.


Jag tänkt mig en vecka av läsning och vila

och drömt om en tid uti backe och spår.

Men idag går det inte på skidor att kila

för det snöar rätt ymnigt, så gjort sen igår


Så därför jag fingrar på tangentbord nu vill köra,

kanske skriva på denna min blogg lite grand,

några inlägg om saker väl värd att beröra

om vad som timar i tiden, i kyrka och land.


Jag sitter vid min dator medan timmarna lida,

låter tankarna vandra när nu snön faller tät.

Jag väntar att orden skall strömma så strida

och när så inte sker - ja, då blir jag poet.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej Jedi-poeten!

Nu är min resa bokad.

2009-03-02 @ 16:41:46
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: johnny.lestander

Tänk att du blev så inspirerad av en av vår tids största svenska poeter. Eller vår tid är väl att ta i eftersom det snart är 90 år sedan han dog. Men jag älskar hans vemod undrar om det inte är typiskt svenskt.



Johnny

2009-03-03 @ 03:00:48
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se
Postat av: SvBG

Vilket klockrent rim: "tät" - "poet"... :-P

2009-03-04 @ 08:58:33
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Även jag inspirerades av Dan A. under mitt livs första och enda repövning i Gällivare trakter 1992:



Jag sitter vid min milfax medan timmarna skrida,

medan vinterkylan råder under dagar så grå,

ty ständigt beredda att mot fienden strida

ska vi alla i vår uppgift med trofasthet stå.



Men det är dock inte utan att man mellanåt undrar

vartill detta ska kunna tjäna och varför alla är här,

ty när man nu på nära håll får se alla blundrar

kan man tycka att fi besparas rätt många besvär.



Nej, nu ska jag ej i missmod fan på väggarna måla,

det är stiligt på många sätt med vårt svenska försvar.

Ty lite av strapatser måste människan tåla

och försvaret är dock det bästa försvar som vi har.



(oktober -92)

2009-03-04 @ 11:07:32
URL: http://andreasholmberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0