sång å pris
Innan inläggets oviktiga sak som bilden illustrerar bjuder jag på en hart när ovidkommande och helt oefterfrågad samtidigt lätt lärarmässig och besserwisserig utredning kring något som i realiteten inte har någon avgörande betydelse.
Senaste revisionen av Evangelieboken - alltså urvalet av texter ur Bibeln man gjort för användning i Svenska kyrkan olika sön- och helgdagar - innebar att Midsommardagen än en gång böt karaktär. Eller åtminstone karaktärsrenodlades.
Gammalt tillbaka firades Midsommardagen alltid den 24 juni på ett fast datum 6 månader före Jul. Dåförtiden bar den sig alltså åt som alla till Julen kopplade helgdagar då gjorde men numera bara perioden Jul-Trettondagen gör då de fortfarande är fast förankrade på datum men rörliga vad gäller veckodag*. Själva ämnet för Midsommardagen var också jul-aktigt och handlade om Johannes Döparens födelse. Enligt Jesus-berättaren Lukas kapitel 1 var Johannes nämligen 6 månader äldre än Jesus och det var vad som styrde alltsammans. Johannes Döparen hette faktiskt dagen fram till 1925.
Det var i början av 1950-talet som en del av dessa datumfixerade veckodagsvarierande julkopplade helger flyttades till närmaste söndag för att man skulle få fler veckor som inte skulle trasas sönder av helgdagar. Johannes Döparens dag blev i den vevan inte en söndag utan fick skapa en dubbelhelg** genom att firas den lördag som infaller under perioden 20-26 juni - i år alltså igår. Midsommeriet hade då kopplats så intensivt till dagen att den fick två fokus genom rubriken Skaparen och Vägröjaren eller nåt åt det hållet.
Senaste evangelieboks- och kyrkoårsreformen skapade stukad ordning åt hela härligheten. Midsommardagen som alltså firades i går då folk är lite dagen efter sin Midsommarafton har numera helt tappat sin julkoppling och bär det kyrkliga firningsämnet Skapelsen. Idag - söndag - är i grunden en numrerad söndag efter trefaldighet men ersätts med den helige Johannes Döparens dag och temat Den högstes profet och har blivit något av en skyltsöndag för kommande jul - mitt i sommarvärmen.
Dagen och vädret till ära var det idag friluftsgudstjänst på Kyrkmalmen, alltså området mellan Älvsby kyrka och kyrkstugorna. Helt OK gudstjänst där solsken, temperatur och vind alla var av angenäm styrka och smak***. I den storstilspsalmbok jag försågs med befanns uppslaget där psalmerna 291 och 292 kunde återfinnas vara hopbeckade av en intorkad dit utlagd portionssnus av obekant märke. Sång och pris! tänkte jag. Moget. Verkligen moget.
Värt att mobiltelefonfotografera och beblogga.
Alltså vad portionssnusandet leder till.
Igår var det alltså den 20 juni och lördag vilket enligt ovanstående blev Midsommardagen i år. När firningsdagarna ändrades 1953 var den 20 juni också en lördag. Dagen efter var alltså söndan första året man flytta missommarn. Så brukade mina föräldrar ibland beskriva vilken morgon jag såg dagens ljus. Alltså idag den 21:a. För LVI år sedan.
* Med helger knutna till Påsken är det tvärtom. De ligger fasta på veckodag men rör sig på datum efter ett intrikat system fastställt vid kyrkomötet i Nicea i början av 300-talet.
** En helgdag en lördag verkar ju i dessa yttersta tider inte märkvärdigt men man måste veta att dåförtiden gällde 6 dagars knog och ett dygns arbetsbefrielse inledd med helgmålsringning lördag 1800. Midsommardagen en lördag blev alltså inte en ledigdagsförlust - bara en flyttning. Annat blev det dock med Jungfru Marie Bebådelsedag och Kyndelsmässodagen ...
*** Ett radioprogram vi passivt lyssnade till under frukostfilmjölksintagandet handlade om Evert Taube - därav anspelningen.Krångligt sätt att tigga till sig gratulationer ;-)men till slut fattade även jag galoppen: Grattis på födelsedagen!!
Ett alternativt tema till skyltsöndagen halvåret före jul är, som jag passade på att beröra idag, profeterna, ett lite bortglömt ämne. (Finns snart på en hemsida nära dig).
Genomskådad! Skit också!!
Fast det var faktiskt den prilligt placerade prillan som "skapade" inlägget.
Grattis på födelsedagen!
Faktum är ju dock att det även med den gamla ordningen rådde viss oordning. Så till vida att du inte har blandat ihop datumen. 25 juni borde midsommaren ha firats, eftersom vi firar Jesu födelse den 25 december, inte den 24. En annan är ju så ung att man inte minns...
F.ö. lär det visst vara åt "andra hållet". Alltså jul, och även midsommar, beräknas utifrån vårdagjämningen, då Jesus "blev till" i Maria. Gud kommer in i världen precis när ljuset bli starkare än mörkret. Och Elisabeth var i tredje månaden när Maria kom dit.
Jag kollade datum både på www.wikipedia.se och www.susning.nu och på det sistnämnda stod 24/6. Blev förbryllad men eftersom jag hittade uppgiften på nätet måste den ju vara sann. Eller?
Tja, det kan ju mycket väl hända att midsommar faktiskt firades den 24 (trots min bristande ålder har jag själv för mig att det nog var så), men om detta med sex månader faktiskt sak stämma så ska det ju vara 25. Egentligen.
Om vi då istället skulle anpassa oss till astronomin skulle vi få flytta både vårdagjämning (Marie bebådelse), Midsommar (Johannes döparen) och (Midvinter) Jul. Till den 21. Och då låg ju Johannes döparen rätt i år! Någon som tror att jag får igenom att tidigarelägga julafton till den 20, och juldagen till den 21? :D
Och inser plötsligt min brist i resonemanget. Självklart firades midsommarAFTON den 24. MidsommarDAGEN firades den 25. Och så faller allt på plats igen. Puh! Mitt förslag om den 21 står dock kvar!