pengar, sex och sprit

Jag brukar läsa tidningen Dagen – på nätet. Finner den om inte ovärderligt bra så i alla fall vettig att nyttja för att få nyheter från den så kallade ”kristna världen” – eller snarare olika slags kyrkliga världar. Eller kristliga.

Det kan vara en poäng att fundera över sambanden kristet – kyrkligt – kristligt. Tänker dock inte göra det här eller nu utan bara stillsamt nämna att många rubriker – dock inte alla – på Dagens webbsajt kan sorterar in under någon av de kategorier rubriken angav.

Penningen
som tema representeras av att församlingar av ekonomiska skäl måste sälja lokaler eller förändra sin verksamhet. Sex är ett evigt tema och denna höst främst fokuserat på sexualitet mellan människor av samma kön eller rapporter utifrån an och annan skandal.* Spritfrågor är inte lika välbevakade men läses, om man skall tro redovisningen av vilka artiklar som haft flest läsare, i stor omfattning.

Pengar, sex och sprit är vad man brukar kalla privatetiska frågor som handlar om hur individer relaterar till olika moraliska och etiska dilemman. I dessa privata frågor är Dagen tämligen värdekonservativ vilket inte stör mig i någon nämnvärd uppfattning även om jag kan tycka att bevakningen blir lite ensidig.

Socialetiskt
finns man givetvis också med men inte alls med samma frekvens. Här borde man öka trycket. Ändå var det en socialmoraliskt inriktad notis som igår fick mig att börja surfa runt på nätet för att få mer information. Palestinska kyrkoledare uppmanar till bojkott av Israel löd rubriken som fick mig att klicka runt för att läsa mer om vad jag tidigare under vistelsen i Betlehem och Jerusalem fick veta var på gång.

Dagens referat är bra men jag rekommenderar verkligen läsaren av denna blogg att följa den länk som jag ger nedan och läsa dokumentet i sin helhet. Det är på ungefär 12 sidor engelsk text och preciserar hur de kristna i regionen – ortodoxa, katolska, lutherska, anglikanska, baptistiska – ser på sin situation och på vägen framåt.
Ett oerhört viktigt dokument!!

A word of faith, hope and love from the heart of Palestinian suffering



*  Vad gäller detta temas behandling i tidningen sett över tid tycker jag mig ana en större journalistisk nit när skandalerna sker i Svenskkyrklig miljö än i en frikyrklig. Varför det är så vet jag inte men kan inte fria mig från den gnälliga misstanken att det beror på att Dagens läsekrets till största delen är just kyrklig – fri- alltså.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

jag har läst de palestinska kyrkoledarnas dokument. Nyttig läsning - för mig.



Vad gäller det du skriver i noten så kan ju den upplevda skilladen till dels också bero på att det mesta är "större" i svenska kyrkan och mer frekvent (med skadaler alltså) och det bidrar till känslan att tidnigen bryr sig mer. Men din tanke kan nog inte helt uteslutas

2009-12-12 @ 21:48:51
Postat av: Dessa min minsta bröder

Citat"Vad gäller detta temas behandling i tidningen sett över tid tycker jag mig ana en större journalistisk nit när skandalerna sker i Svenskkyrklig miljö än i en frikyrklig."slut citat

Du har rätt i din analys,tidningen Dagen har svårt att granska fenomen i den rörelse som står tidningen närmast nämligen pingströrelsen, de ger tidningen trovärdighetsproblem, men du skall veta att det var ännu värre för 20 år sen.

2009-12-14 @ 18:00:13
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0