livskraft kväll 1

Blogguppehåll har det varit ett tag – men nu är jag nog snart på gång igen. Peppar, peppar.
Julen firades alltså i dagarna några med till hemmet inresta släktingar. Kul och stimulerande. Gästerna hann inte mer än fara så var det dags att gripa sig jobbverket an och ta tag på nytt i och med att lägret Livskraft med knappt 100 deltagare startade igår eftermiddag. I det sammanhanget har jag betrotts med uppdraget att leda tre mässor, hålla två Bibelförklaringar samt leda ett seminarium. För vad det kan vara värt publicerar jag här, till läsarnas förskräckelse och fasa, glädje och båtnad, ungefär vad som blev mina bidrag in i helheten.

Beredelseord på kvällen den 28/12 2009

Nu säger jag på uppdrag från Jesus Kristus:
”Dina synder är förlåtna! I Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Amen!

Får man göra så? Bara ge förlåtelse? Sådär pang på? Utan varning?
Stig upp, ta din bädd och gå. var vad Jesus sa till den lame vid Bethesda – vi hörde om det i gudstjänsten kl 19. Mitt barn, dina synder är förlåtna. sa Jesus vid ett annat tillfälle till en lam som inte hunnit säga något.

Men det var ju Jesus det! Inte jag! Eller…
Jesus sa också: ”Så som min Fader har sänt mig sänder jag er. Om ni förlåter någon hans – hennes – synder, så är de förlåtna, …”
Och därför var det OK att öppna denhär mässan med Förlåtelsen – Evangeliet.

För det är ju vad Evangelium innerst inne är: Syndernas förlåtelse, gemenskap med Gud, del i Gud. Där för erbjuds dopet åt alla för att alla är tänkta att få, nå och ha gemenskapen med Gud, Guds rike. Därför dukas Mässan – Nattvarden – för att vi skall få del av Jesus kropp och blod. Honom själv – som är Gud. Det är Evangelium – Guds gåva!

Ibland får vi något oförtjänt. Vi vet att det bara är för mycket. Fin julklapp av någon man bråkat med – typ. En såndär present som provocerar fram att man ångrar sig, ber om förlåtelse, vill det skall bli bra.
Så arbetar också Gud. Inte så att du nu skall be om förlåtelse så att Gud kan förlåta. I stället så att vi ber om förlåtelse för att Gud förlåter.

Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ,
av hela ditt förstånd och av hela din kraft.
Du skall älska din nästa – din medmänniska – som dig själv.
Där lägger Gud ribban! Den Gud som förlåter. Den Gud som ger.

Fundera nu över vad hos dig som inte når Guds ribba! Fundera tyst en liten stund.
Baka så in det i Syndabekännelsen och bönen om förlåtelse.
Så att jag i förlåtelseorden – avlösningen – får ge Guds förlåtelse en gång till.


PS: Bilden är foldern till ett tidigare års Livskraftsläger. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0