läråklämd(en)

Ibland är jag bara lycklig över hur krystade rubriker jag kommer på. Ordet läråklämd(en) beskriver både varför jag har så svårt att hitta tid till inläggande samt en del av ett par saker som detta inlägg faktiskt handlar om. Se här bara!

Lär-å-klämd är alltså tillståndet denna vecka då arbetsplatsen fått en hoper elever invällande samt rustar för ytterligare en lärjungeinvällning nästa vecka. I klartext betyder detta bland annat att Volontärlinjen anlänt och har startat sitt arbete. Till den kursen - som går över hela läsåret - är jag knuten i lektioner och en del annat vilket gjort att tid och tankekraft klämts in där.


Svenska kyrkans grundkurs startar nästa vecka och funderingarna kring lärandet i den gruppen klämmer minsann åxå ut sin energi. Den kursen har sitt eget liv med lektionsinnehåll och annat som skall planeras men skall den i några sammanhang också samverka med Volontärlinjen.


Andra linjer och studiegrupper har också börjat men till dessa är jag - ännu - inte kopplad. Dock ingår i mitt uppdrag att vara hela skolans skolpräst och ett sätt att vara det är ansvar för skolans dagliga morgonböner samt givetvis att söka odla kontakter med så många som möjligt.


Rockader och byte av arbetsrum handlar också om lär-å-klämdhet. I sanning är det en hel del stök och bök bara att flytta sju meter. Fördelen är att man ges ett städ- och röjtillfälle bland alla papper och mappar och pärmar och anteckningar och böcker och stordia och brev och andra försändelser. Då jag dessutom är en staplare som sällan slänger något utan i stället lägger allt i högar blir ett städprojekt närmast att betrakta som en arkeologisk utgrävning bland allt möjligt travat på tre bord. Så småningom nådde jag nederdelen av den första högen på det första bordet och då blev det papper från 1998 som jag kastade.

Tre rågade banankartonger med kasserat material blev det faktisk! Och högen som överlevde framfarten var bara 35 cm hög. Men tid tog det. Och kommer att ta. Bokhyllornas många böcker - egna och skolans - utgör väl inemot 10 hyllmeter och de blev bara uppkastade längs väggarna i mitt nya rum. Ordnandet av dessa volymerna i olika kategorier - Bibelvetenskap, Kyrkohistoria, Dogmatik, Psykologi osv - gissar jag kommer att ta en kommande dag.


Kommande helg innebär att ytterligare ett lär-å-klämd i form av en kort kurs som dessutom är lokaliserad till Skellefteå. Den kursen är ett tredagars förberedelseseminarium inför en studieresa senare i höst till Betlehem och Jerusalem. Då jag utgör en del av kursledningen har det varit nödvändigt klämma in både bokläsapåande och arbetspassförberedelser - alltså mer läråklämd!


Tro nu inte att jag klagar!! Näpp-näpp-näpp!! Inte det!!

Jag tycker ju att allt detta är kul, intressant och meningsfullt.

Lär mig något nytt varje dag faktiskt - på ett klämmigt sätt.


Att sedan Svenska kyrkans Läronämnd borde gå under beteckningen Läroklämd(en) är en annan sak. Vad den haft för sig och vad jag tycker kring det haftförsigandet hinner jag dock inte klämma in. Men läs gärna Dag Sandahls blogg i ärendet. Han beskrev igår i inlägget Läronämnden den omfattande splittring Läroklämd(en) visar upp vad gäller könsneutrala äktenskap. Sandahl är skarp i sin analys och jag delar hans ståndpunkter - i denna fråga.
 

Bilden illustrerar väl mest slutet av detta inlägg...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0