visitation – tre betydelser*

Jag visiterar!!


Det militära ropet skallade.
På gårdsplanen framför åttonde kompaniets kasern.
Vid Kungliga Nittonde Infanteriregementet.
Flera gånger från juni 1975 till mars 1976.

Den samlade skocken grönklädda unga män spände därvid sina kroppar. Funderade över sina knappar. Gned förstulet av höger kängas damm på den del av byxan som täckte vänster vad. Och tvärtom. Rakningen bekymrade inte mig. Hade redan när inkallelse-ordern kom börjat ge katten i att raka mig. Var fri från bekymret de tio månaderna. Men orolig i alla fall. Vad kollas idag? Vid denna militära visitation?


En Biskopsvisitation påminner inte alls om detta. Uppställning är det inte. Knappar spelar ingen roll. Inte rakningen heller. Damm på pjäxan har ingen betydelse. Inte ens på Domsöndagen.


Idag - just på Domsöndagen - var det Biskopsvisitation i Älvsby församling. Och som supplement - eller vad det nu heter - i kyrkorådet var jag kallad att vara där. Först i Högmässan jag tidigare nämnt. Sedan vid det offentliga kyrkkaffet där biskop Hans Stiglund delgav en del av de intryck han och hans medarbetare från Stiftskansliet fick under de tre dagar i oktober då de besökte församlingen. Sist en mer fullödig dragning för arbetslaget och kyrkorådet - med supplement.


Företeelsen återkommer vart åttonde-tionde år. Förra gången var det biskop Rune Backlund och jag var med i den viktigaste rollen av alla: gudstjänstfirande församlingsbo. Förförra tillfället hette biskopen Gunnar Weman och jag var då en av församlingens präster. Och denhär gången är jag supplement i styrelsen**.


Församlingen kom ner med fötterna på jorden. Denhär gången också. Fast det var Domsöndag var det långt ifrån en räkenskapens dag. Församlingen fungerar strukturellt i stort sett väl, ekonomin är stabil osv. Personalen konstaterades vara kompetent och väl fungerande, kanske lite underanvänd vad gäller just en del dubbla kompetenser. Kring Diakoni och Undervisning - barn-, konfirmand- och ungdomsverksamhet - talade biskopen en del. Gav beröm och påtalade behov av tydligare mål och strategier i samverkan styrelsen arbetslaget. Om Gudstjänstlivets utveckling sade biskopen inget men en kyrkorådsledamot - inte jag - tog upp saken bekymrad över det över åren kraftigt vikande deltagandet i söndagarnas huvudgudstjänster. Så samtal kom att föras. Liksom om framtiden vad gäller kyrkotillhörigheten.


Och sedan gick vi hem. För att i arbetslaget och styrelsen arbeta vidare med det biskopen påtalat - främst vad gäller mål- och strategier.


Frånvarande: Det inomkyrkliga (nåja) EFS. Hade samtidigt egen gudstjänst. Markering?


över till något annat. Dessutom ytterligare annat.


Googlar man på ordet Visitation för att leta bilder får man - eftersom Google jobbar på utrikiska - en massa träffar knutna till bilder av när Jesu mamma Maria besöker sin släkting Elisabet - om vilket man kan läsa i Lukas evangeliums första kapitel. Därav bilden.


I bildsökandet på nätet kollades också Lokala Världsbladet - publikationen som bytt läjaot. Reporter därifrån hade varit med men text och bild från visitationen är i skrivande stund ännu inte inlagt***. Passade dock på att titta på länkarna till aktuella lokala telegram och fann följande lista.


  1. Storförlust för Öjebyns innebandyherrar
  2. Strömnäs i serieldening
  3. Olycka i Moskosel
  4. Trafikolycka i Kåbdalis
  5. Singelolycka i Luleå
  6. Körde in i mitträcke
  7. Detroit tog femte raka segern
  8. Rånades på kort och mobil
  9. Våldsam rattfyllerist
  10. Bil i vajerräcket på E4

Särskilt sjunde punkten vittnar om inställningen Ort bebodd av Pitebo är Piteby!  
       

PS: Det tredje Wikipediaanvändningsområdet för ordet visitation är kroppsvisitation.



*  Enligt Wikipedia. Vidare googlat hittas fler - bland något som gäller hästar.

**  Om biskop Olaus Brännström visiterade församlingen något av de första åren jag var präst minns jag inte exakt. Prostvisitationer vet jag förekom. Biskopsdito minns jag inte.
***  Dagen efter - måndag - kan man dock linka längs denna länk.


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Frånvarande: Det inomkyrkliga (nåja) EFS. Hade samtidigt egen gudstjänst. Markering?"



Och i så fall, från vems sida? Var de informerade om biskopens besök i god tid? Eller var markeringen att inte bjuda in dem?

2008-11-23 @ 21:43:49
Postat av: bloggaren själv

När biskopen i oktober besökte församlingen innehöll besöket överläggningar mes styrelsen för EFS. Givetvis erhöll då - annat otänkbart - trebokstavsrörelsens folk information om visitationens upplägg.

Och behöver en inomkyrklig rörelse en speciell inbjudan till ett dylikt evenemang sedan man väl är informerad? Det vore som om ett av mina och madammens barn speciellt skulle inbjudas att jämte de andra fira jul. Eller komma på begravning om den bilden känns bättre.

Nej! Här handlar det om något annat. Jag tror inte att det är illa tänkt. Men o-tänkt. Och att en inomkyrklig rörelse så konsekvent som man gör o-tänkt avstår år efter år från att markera den samhörighet man officiellt har kvalificerar man faktiskt för min grafiska markering "(nåja)".

2008-11-24 @ 07:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0