älgar, tåg, lärare

Lördag förmiddag och jag tar mig en stund för att tangenta fram något för läsaren att läsa. Vad jag skall skriva om vet jag inte. På en annan blogg gav jag en gång, när den bloggaren kved över att hon inte visste vad hon hade att skriva om, följande råd: Gör som jag gör! Ta mig till föredöme!! Skriv även om du inte har något vettigt att skriva om.

Och det gör jag nu...


Rubbade Runar x 4 fanns det en notis om i Idagens tidning*. Ett antal älgar i en djurpark - tama alltså - hade rymt och löpt till skogs mitt under pågående älgjakt. Måste vara rekord i korkadhet. Jakten på vild skjutbara älgar avblåstes till dess man med jaktlagets hjälp fått in husälgarna i parken igen varefter det blev fritt fram att panga på - mot de fria djuren alltså.


Igår hörde jag på radio att SJ lider av att snabbtågen försenas. Försenade höghastighetståg innebär ju ett definitionsproblem. Är ett långsamt höghastighetståg snabbt? Eller? I vart fall skall SJ åtgärda problemet och - sades det - resenärerna kommer att märka resultatet till våren.

Kommer tågen fram först då? blev min spontana tanke.


Vidare innehöll ett Nyhets-Eko eller Studio-S-program en "debatt" mellan en höjdare inom lärarfacket och en socialdemokratisk riksdagsman om ett projekt i Malmö där man tänker att på försök låta elever omdömessätta sina lärare. Betyg åt andra hållet alltså!


Vilken underbar idé! Har själv haft den och föreslog för många år sedan samma sak när jag var engagerad i Hem & Skola och andra föräldraforum knutna till barnens obligatoriska dag-verksamhet - så kallade brukarråd och föräldrastyrelse. Jag menade att eftersom det alltid vid skolavslutningen på våren i årskurs nio delades ut stipendier till olika elever för extra-prestationer - idrottsledarskap, elevrådsarbete mm - skulle ett stipendium också kunna utdelas till årets pedagog. Elevrådet skulle utse stipendiaten efter nomineringar i klasserna.

Hu vilket larm det blev!!


Absolut inte!!
tyckte de betygsättande och premienominerande pedagogerna.

Men varför skulle inte de som sätter betyg kunna utsättas för betyg? undrade den försiktige föräldern - alltså jag - och tillade: Det kan som vara ett vandringspris som man får behålla för gott om man fått det tre gånger.

Absolut inte!! Sådana omdömen blir inte seriösa! Och hur känns det att aldrig få? tyckte de betygsättande och premienominerande pedagogerna.
Absolut inte!!


Samma kvalitet höll diskussionen i radion igår. Pinsamt!! Pinsamt tycker jag det är att lärare som näst intill enda yrkeskategorin i landet inte vill att deras kunder - eleverna - skall ges tillfälle att ge konstruktiv feed-back och uppmuntran. Pinsamt!


Präster är förresten ofta nästintill likadana som lärarna. Från sådana kan man höra ord som församlingen - här menar jag de som firar gudstjänst - har ju inte kunskap så att de på ett reellt sätt kan "betygsätta" prästens arbete, predikan osv. Men församlingen har dock - till skillnad från grundskolans** elever - genom att kyrkoplikten är avskaffad möjligheten att rösta med fötterna och strunta i det man inte tycker håller måttet. Vilket ofta görs. Typ.


Notera till detta: Jag är lärare - om än inte utbildad sådan så i alla fall till funktionen. Och jag är präst - utbildad sådan men dock i de dagliga uppgifterna nuförtiden bara i begränsad omfattning.


Predikoturer tar plats. I fredagens lokaltidning omfattar de mer än en sida. Nu, eftersom jag skall till Cooperativa för att inhandla helgens krubb, hinner jag inte undfägna läsekretsen med reflexioner kring dessa. Återkommer senare.


Till sist. Bilder vill jag skall bepryda mina inlägg. Då Hälges hemsida inte var kontaktbar för hämtning av Rubbade-Runar-bild återanvänder jag den bild jag ofta låter smycka inlägg som kommenterar nyheter och andra tidningsskriverier.



*  Vet läsaren inte vem Rubbade Runar är kan jag bara beklaga dennes upprörande hål i allmänbildningen. I serietidningen Hälge är Rubbade Runar en bifigur, oändligt korkad sådan.

**  Gymnasieskolan är formellt inte men i realiteten också en obligatorisk skolform i vilken eleverna uppnår myndighetsåldern - men tydligen inte mognad nog att bedöma sin undervisning.


Kommentarer
Postat av: madonna

Ialla fall är du en av de bästa pedagoger jag träffat på, och dom är ju rätt många. Jag tror inte en pedagogisk examen skulle göra varken fån eller till i ditt fall. Du har det i blodet så att säga eller medfött eller skit samma du ÄR EN FANTASTISK PEDAGOG om du vill eller inte. Det handlar nog mycket att lägga sig på den nivå där mottagaren är och där har du en inbyggd intuition. Präst eller inte har ingen betydelse bara budskapet går fram eller hur?

2008-11-15 @ 16:23:58
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Tackar ödmjukt för den uppmuntran.

2008-11-15 @ 19:29:03
Postat av: Anonym

ALLA har åsikter om sina lärare. Varför inte släppa fram dem. Vi "betygsatte" en lärare en gång i vår klasstidning när vi gick i åttan. Läraren tog illa upp. Det resulterade i krismöte med föräldrarna. Läraren kom inte till mötet. Sen låtsades han inte om det senare. Svagt. Kanske måste lärarna få sina betyg på samma sätt som eleverna, bara till sig själv, så att ingen annan obehörig får se..

2008-11-16 @ 20:44:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0