nörden i midsommar




Morden i Midsomer
ligger ljudmässigt när rubriken. Serien är i och för sig spännande främst utifrån funderingen hur det i den aktuella delen av engelsk glesbygd överhuvud taget kan finns folk kvar att mörda. Nu handlar mitt inlägg inte om det utan om Midsommar och efterson det är jag som skriver blir beteckningen nörden rellevant.

Midsommar detta år förefaller bli både sval och fuktig. Plockande av sju sortes blommor har skett men inte i kombination med klättring över sju gärdesgårdar alternativt villatomtsstaket. För jobbigt. Blomstrens placering blir heller inte under huvudskallekudden utan en bukett finns inomhus och en har placerats på mamma och pappas grav.

Sju sorters pilsner tittade jag efter i försälningsmonopolets lokala butik. Det plockandet blev inte av men jag kunde konstatera att det fanns folk som syntes köpa sjuttio. Detta givetvis i flakform av en sort, gärna den sju%iga. Sju stycken blev det dock också i mitt fall men av tre sorter, jämnt fördelat.

Sju sorters lösviktsgodis såg jag folk plocka i kooperativabutiken.
Dumle under kudden kan inte bli lyckat!

Nåväl: Alla fyra arvingarna samlas för att äte senare i eftermiddag. Plus någons flickvän, någons kompis och ett par andra bekanta. 10 pers verkar vi bli. Kul.

Imorgon infaller sommarsolståndet och från och med i övermorgon tilltar mörkret. Och snart är det jul. Eller i vart fall juli. Den månaden kan firas med denna enkla sång till välkänd melodi:

Nu är det juli igen!
Ja, nu är det juli igen!
Och juli varar till augusti! ://
Det är intressant,
ja det är intressant
för hustrun hon får då semester!*


Och så en sakt till - mer seriös:
Läs Det lustiga året 2008 - fortsättning XV!
Intressanta problematiseringar.


*  Med detta gissar jag att ordet nörd i rubriken utfylles med råge...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0