OAS - bidrag 4: beredelseord torsdag morgon


Under rubriken OAS-bidrag publicerar jag mina skrivna manus till tre seminarier och ett par beredelseord och en predikan. Publiceringen sker i efterskott och gäller som sagt manus. Vad det blev är en annan sak. Jag följer inte alltid manus. Utvikningar sker.

Vunnen för att vinna är mötets tema.

Funnen för att finna sa någon igår att det också skulle kunna handla om.

Brunnen för att brinna skulle också kunna fungera. Vi tänds här, blir brinnande vilket leder till en glöd som sprider ljus och värme sedan, efter mötesdagarna.

Munnen för att minna fortsatte jag ordleken igår kväll. Blev inte riktigt bra svenska men munnen för att minnas kan få en att tänka på mässan. Vi äter med munnen för att vi och Jesus skall minnas.


Nåväl! "Vunnen, vunnit mig..." är funderingsorden denna morgon.


Vunnen av Jesus, ett uttryck för, bevis på, åtgärd utifrån att Gud greps av människans läge för att göra något åt det - som vi hörde igår kväll.

Det finns många Bibelord om detta. Hebreerbrevet 9:2 är ett exempel. Men jag väljer att för våra tankar ta en begåvad summering från senare tid. Från Luther som skriver om Jesus...

...som förlossat, förvärvat och vunnit mig, förtappade och fördömda människa, ifrån alla synder, ifrån döden och djävulens våld...

Och fortsättningen: ... inte med guld eller silver utan med sitt heliga och dyra blod och med sitt oskyldiga lidande och död...


Vunnen med blod, med lidande, med död.

Något vi förkunnar idag då vi bryter bröder och så förkunnar Herrens död tills han kommer åter.

Vi kopplar upp oss på nytt och på nytt mot detta. I mässan som aktualiserar, realiserar.


Så det blod som vann oss finns här på altaret - strax.

För att omvinna oss.

För att övervinna saker i oss: synden - det som inte "stämmer" med Gud, det som är i olag.

Vad är det hos dig? Det vet du! Det är också sådant du undviker att veta.

Allt sådant bekänner vi...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0