hockeykväll

Jag tänker inte skriva om hockey - även om det i kväll är ett oerhört viktigt botten-strecks-möte mellan Luleå och Skellefteå. Jag vill skriva litet utifrån Niklas Wikegård som brukar medverka i programmet Hockeykväll på måndagar. Wikegårg har ett fantastiskt sätt att tala begriplig sanning kring vad han esr och erfar på främst på elitserierinkarna landet över. Berömvärda insatser lovordas och medelmåttiga eller dåliga påtalas på ett obarmhärtigt slagfärdigt sätt.

Och jag undrar:
Hur skulle det låta om man skulle kommentera till exempel gudstjänster i samma tonläge:
- Pastor Pratlund höll i matchen under första perioden. Allt tappades helt i den andra! Pastorn kom nog in i predikozonen men men helt utan fart och missade där flera öppna lägen. Det blev ett pnuttigt drällande med ord utan vilja till avgörande. Det var där matchen förlorades och publiken gick hem mentalt även om de flesta satt av eländet också under efterpredikoperioden. Bedövligt!

Läsaren för tolka själv men jag tycker att 
http://www.wikegard.se/?p=213 kan ha sin tillämpning på förkunnelse, predikan och
http://www.wikegard.se/?p=211 han handla om församlingsarbete eller idé- och verksamhets-utveckling i allmänhet också i andra organisationer än kyrkliga - skolor typ.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Intressant tanke! Kanske skulle bjuda in hr Wikegård till ett kontraktskonvent för att höra vad han tycker om vårt arbete inom kyrkan. Det skulle säkert bli - just det - raka puckar!

2008-01-23 @ 18:09:06
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0