dopparedan II – utflykt i tanken

Prästkollegans julbetraktelse - den med det i förra inlägget nämnda flygande Jesusbarnet - gav anledning till en tankeutflykt kanske värd att dela. I sammanhanget Marias och Josefs relation förklarades att trolovning betydde att de inte ännu var gifta - men skulle. Och därför följde Maria Josef till Betlehem.


Då smet min hjärna iväg på egna utflykter* kring början av Lukasevangeliet.  


Var Josef genom äktenskap Marias Herre och man är deras sammanresande både naturligt och självklart. Var han (ännu) inte det hörde väl flickebarnet enligt dåtida och därstädes varande skick och bruk "till sin faders hus". Och borde ha rest med Joakim och Anna till den ort där det hushållet skulle skattskrivas. Men så sker ej! Hon reser ju inte med den familj hon tillhör utan med honom hon vad det lider skall komma att tillhöra. Något som egentligen är märkligt.


Och jag tänkte vidare: Hon kan vara utslängd hemifrån!
Graviditeten, som hon inte kunde förklara bättre än att dilla om en ängel, kändes så skämmig att jäntan kördes på porten. Först till de fromma släktingarna Elisabet och Sakarias för kombinationen lära sig folkvett och vara nyttig som piga åt äldre gravid tant. Och väl hemma igen definitivt utkörd ur en familj som det var ordning med, som värnade god sed, hade stil och verkade för stabilitet, sunda värderingar och högre värden**.


Och i Betlehem fanns inget rum för dem. Och första tanken är givetvis att skattereseriet fyllt alla sängar - något kyrkoherden nämnde. Men det kan också varit så att värdshusägaren la märke till att den höggravida flickan inte bar de gifta kvinnans dåtida kännetecken. Han vill inte att hans anläggning ska hamna i det vanrykte som skulle kunna uppkomma om han härbärgerar en av allt att döma lösaktig flicka i icke reglerat manligt sällskap.
Så han utestänger dem! För anständighetens skull. Från anständiga människors värd. Från dem som värnar god sed, har stil och verkar för stabilitet, sunda värderingar och högre värden.


Beskedet vad som hänt ges först till Betlehemsområdets herdar. Att vara herde var att ha ett lågstatusyrke. Det är inte en pastoral idyll vi ofta romantiserar fram. Utan snarare ett påhugg för samhällets dråppaots. Särskilt nattskiftet.
Ängeln ger beskedet till uteliggare! - Kommunfullmäktige i Davids stad Betlehem kontaktas inte. Inte heller köpmannaföreningen. Eller områdets synagogsföreståndare och skriftlärda på kontraktskonvent . Eller andra som också värnar god sed, har stil och verkar för stabilitet, sunda värderingar och högre värden.


Utslängd - utstängd - utlagd.


Är det så Gud ger sig som gåva? Till utslängda, utestängda och uteliggande.

Då och nu? Konkret. Och i överförda meningar...


Är det något i denhär vägen som Lukas antyder stämmer det väl med resten av hans skrifter som - om man väljer nedifrånglasögon - tydligt värnar utslängda, utestängda och uteliggande.

Bilden? Denhär gången Maria från folkhögskolans krubba.

.


* Att jag skriver i flertal - utflykter - kommer sig av att jag tänkte flera saker samt att jag å annan blogg informerats om att män tänker går hjärnan på full gas.
** Att Josef tvärt mot vad han planerade tog henne under sina vingars skugga behövdes det en uppenbarelse för. Om detta kan läsas i Matteusevangeliets första kapitel.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag som drivat med Stig om en kommande bok, får sälla mig till Hannas seriösa uppmaning. Spara och samla, så småningom redigera och tryck. Skarp utflykt. Vi väntar på kommande trippar. Vad hade och har Gud för tankar (vägar), som inte är våra? Hur vågade Maria? Utomäktensapliga förbindelser - kunde leda till dödsstaff. Hur vågade Josef, ja han fick ju en ängels besök, men i alla fall? Familjen som flyktigar i Egypten... hur gick det till när familjen diskuterade och gjorde sina beslut? Är Josef en förebild för oss män? Tillbaka i Nasaret - hur kan det ha varit för Jesus som barn, "alla" kände rimligen till att han var oäkting. Det kanske inte är så svårt att vara det i dagens samhälle, men bara för 50 år sedan och säkert på Jesu' tid. Var Jesus mobbad? Han var ju dessutom inte vacker. Enligt GT någon som man "vänder bort sin blick ifrån" (kan inte exakta ordalydelsen).

2008-12-25 @ 17:06:11
Postat av: Pär

Hm... Jag undrar jag, vad Lukas syftar till med de här herdarna. Herden är ju, tänker jag, lite av "uridentiteten" för israeliten. Alltså Abraham & co. Beduinen, nomaden. Hos Lukas kommer nomaden på besök. Hos Matteus kommer "representanter" från hedningarna och tillber (Caspar, Melkior och Balthasar. Och Artaban, fick jag höra i förrgår. Alla namnen lika ohämtade ur bibeltexten.) I julkrubban sker sedan evangelieharmonin. ;)

2008-12-25 @ 23:44:00
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0