alldeles för mycket eller


Eller
är ett överanvänt ord. Brukas i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Vanligen på ett försnävande och exkluderande sätt. Inskränt rentav!

  • Skall den svenska skolan förmedla samarbete och trygghet eller kunskap?
  • Skall kyrkan betona befrielsen genom Jesus eller att värna skapelsen?
  • Skall vi bedriva mission eller bistånd?
  • Skall vi ha frihet för individen eller social grundtrygghet?
  • Är Jesus Guds son eller Marias pojke, Gud eller människa?
  • Skall vi betona predikan eller nattvard?

Märker läsaren det monotona enfaldiga ellrandet?
Och hur inskränkt det blir. Och i de teologiska ämnesdelarna rent kätterskt.
När det dräller av eller!


Och vad vill jag med detta?


Just det: Jag vill Och!

Jag förordar Och! och en ochande inställning! Inget ellrande!

Byt ut orden  i ovan nämnda spörsmål får du se hur bra det blir.


Till sist: Skall vi ha en vid julgran eller en smal? En grengles eller en kvisttät?


Frågan kommer strax att börja dryftas eftersom vi snart skall ge oss till skogs för att avverka årets julträd. Och vi kommer att ställas inför ett nytt exempel på ellrandets oförmåga att beskriva den tillvaro vi lever i. Man kan inte välja mellan vida eller smala träd, glesa eller täta. Varenda gran vi hittar kommer också detta år att visa sig vara vid och smal, gles och tät - bara på olika ställen.


Och jag kommer ånyo att uppleva behovet av den dubbeljulgransfot jag tidigare designat och funderat över i tidigare inlägg.


Kommentarer
Postat av: SvBG

I detta kölvatten kan man faktiskt inte skriva att blogginlägget varken var bra ELLER dåligt, inte heller bra OCH dåligt. Den var bra. Punkt.



OCH jag sällar mig med glädje till ocharna!



Avslutande fundering: Hör detta ihop med Occams rakkniv?

2008-12-21 @ 13:37:47
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: bloggaren själv

"Occams rakkniv" är väl nåt filosofiskt jox som går ut på att elliminera onödigheter - alltså många "eller". "Ocker" och "occultism" och färgämnet "ockra" var andra ord jag också funderade på att tr-åck-la in i inlägget men (ett annat oord)fick inte till det.

2008-12-21 @ 16:22:46
Postat av: Ann O Nym

Så bloggarn själv ska avverka julträd OCH bli lagbrytare ?

2008-12-21 @ 16:52:02
Postat av: bloggaren själv

Vadan denna misstänksamhet Ann O Nym?

Givetvis har jag markägarens tillstånd!!

2008-12-21 @ 18:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0