varför inte dödsstraff?

Jag är mot dödsstraff!!
I vart fall med huvudet.
Oftast också med hjärtat.

Jag anser det nämnligen barbariskt, ocivilicerat, vulgärt och primitivt att avrätta folk. Det förekommer fortfarande i efterblivna diktaturer som Kina, Saudi-Arabien, Iran och USA för att nämna några exempel. Avrättar man folk - mördare, terrorister, pedofiler, vadsomhelst - sänker man sig till deras inhumana nivå och väljer givetvis fel. Är de som avrättas skyldiga är det i alla fall fel. Skulle man göra misstag och avrätta oskyldiga är ju felet riktigt fel. Alltså är jag mot dödsstraff!!

Men för "uppfinnaren" av gipsplattor är jag beredd att fundera på om det inte varit bra med ett undantag. Jag har aldrig mött någon som vid husreparationer och liknande prisat materialet. Tvärtom gnäller och gormar man över hur besvärligt det är att jobba med och att det inte håller att medelst skruvar och/eller spikar fästa pinaler i.

I vår nedervåning har infästningen av ett tvättställ - från byggnationen - delvis bommat reglarna bakom gipsplattan. Groteska pluggar som expanderar bakom plattan har används för att kompensera skruvars löpande i fria luften. Då otänkt folk tydligen tyngt på tvättstället har det en tid suttit lite löst och idag valde jag att inte skjuta upp fixningen längre. Sagt och skruvat. Tvättstället demonterades och jag fann att gnekandet och belastningen perforerat gipsplattan å det vanvettigaste och skapat stort hål att reparera - se bilden.

Detta hade inte inträffat om det till exempel varit spånskiva. Eller riktiga bräder. Eller om man gjort vad jag med fingrarna tyckte man borde gjort: Förkastat "uppfinningen" och dömt "hjärnan" som kom på den till livstids halshuggning tre gånger om dagen!

Trivialt problem? Visst! Ingeting emot Georgien eller Darfor. Men irriterande i alla fall.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Det jag mest undrar över är om tandborsten var bättre fastskruvad i väggen... ;-)

2008-08-15 @ 01:24:12
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: madonna

Nu har jag fått kyrkans tjugo sekler.... men vad heter den bok som ges ut varje år med som en agenda över kyrkoåret? Kyrkvärdarna brukar få den. Förra årets var slut men nu tänkte jag hålla mig framme men jag har glömt vad den hette. Det brukar vara ett träd på framsidan....

2008-08-15 @ 17:14:05
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: Elisabet Bergdal

Gipsplattor som byggmaterial kräver eftertanke i arbetet. Vad jag förstår används gipsplattor för att möjligen begränsa bränder och ev. rädda liv. om Gud inspirerat uppfinnaren av dessa tidigare så kanske jag sluppit se min söndagsskola i Älvsbyn gå upp i rök. Ha tålamod :)

2008-08-15 @ 17:30:29
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Tessalisa

Det finns ett annat material som inte heller är trevligt...Dramatisk trumvirvel LÄTTBETONG! Hela nedervåningen hos oss är murad av detta vidrig material. För ett antal år sedan rasade vårt tvättfat p.g.a att väggen smulats sönder och de ursprungliga pluggarna inte höll sig kvar (Vi lagade detta genom att borra hål genom väggen in till förrådet och använda genomgående gängstav, enorma brickor och muttrar.



Lättbetong, eller egentligen all betong, är även vidrigt att hantera vid all form av rivning, slipning, bortbilning o.s.v.



I övrigt så faller jag in i SvBGs undran angående tandborsten ;-)

Postat av: bloggarn själv

SvBG: Tandborsten blev bara balanserad på en kvarsittande skruv för att ge er läsare en vink om storleken på väggens kariesangrepp.

Madonna: Kyrkokalendern eler Kyrkodagboken tror jag den heter.

Tessalisa: Tackför tipset! Skall undersöka om det är möjligt...

Elisabet: Trist med söndagsskolan. Men i alla fall...

2008-08-16 @ 12:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0