utropstecken och frågetecken!!!!!




Lämna inte kyrkan!!!
Gå inte ur!!!

I dagens Expressen finns en mycket intressant artikel vars innehåll jag delar i mycket stor utsträckning. Artikeln bör läsas i sin helhet och därför länkade jag till den nyss. Tredje stycket från slutet är rent lysande. Men jag uppmanar artikelförfattaren, mig själv och alla som delar samma frustration: Lämna inte kyrkan!!! Gå inte ur!!! Lämnande försvagar bara!! Utträde stärker bara det man genom utträde tar avstånd från!!




Vad betyder detta egentligen???

Inget har väl hindrat s-ledda kyrkoråd att...

Från webben kopierade jag Socialdemokraternas kyrkovalsmanifest för valet 2009.
Jag läste de 12 punkterna noga. Och de 36 underpunkterna. Och gjorde marginalanteckningar.
Vad betyder detta egentligen??? blev en vanlig anteckning. Inget har hindrat s-ledda kyrkoråd att förverkliga detta för länge sedan blev en annan som återkom. Bra!! fanns också - dock inte sällan i kombination med den andra noteringen. Felaktigt!! dök upp på något enstaka ställe ganska tidigt. Tokkorkat!! blev kommentaren till en punkt en bra bit fram i "manifestet".

Att i hela sin härlighet kommunicera sina funderingar kompliceras av att jag för närvarande själv är förtroendevald i församlingen på ett sosse-mandat. Samtidigt känner mig lindrigt uttryckt kluven för en del av "manifestets" punkter.
Jag gissar dock att ämnet kommer att komma tillbaka här på bloggen. Men utöver vad jag nu skrivit får allt anstå till - eventuellt - efter en del nomineringsgruppssnack där kanske svaren finns på frågan: Vad betyder detta egentligen??? och kommentaren Inget har hindrat s-ledda kyrkoråd att...

Kommentarer
Postat av: Pär

Stig, läs också denna ledare av Anders Sjöberg i tidningen Dagen. Känner väldigt väl igen mig från PIUS-tiden...

http://www.dagen.se/dagen/ViewKronikor.aspx?KronikorID=356&article157106

2008-08-29 @ 15:35:35
URL: http://teologinorr.wordpress.com
Postat av: bloggaren själv

Pärs länktips var bra. Till och med mycket bra.

Frågan är ju egentligen om konfirmanderna i en konfirmationsgudstjänst utan trosbekännelse egentligen blir konfirmerade. Tacka vet jag ett par av gudstjänsterna under sommarens OAS-möte i Älvsbyn där folk från alla kristenhetens hankar och störar fick bekänna den kristna kyrkns gemensamma tro med den Nicenska bekännelsen. Det var grejer det!

2008-08-29 @ 22:19:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0