nu tar det slut

På TV som yngste sonen nu begluttar görs redan tillbakablickar på OS i Beijing. Tämligen konsekvent har jag avstått från att bloggera kring olika resultat eller bristen på sådana. Givetvis beror detta inte på ointresse vad gäller att följa det hela men det får mig inte att bli så väldigt engagerad.

Det roligaste med OS tycker jag är att jag får korn på nya idrotter som jag väl visste fanns men egentligen inte mer. Curling blev en nyupptäckt för ett par vinter-olympiader sedan. Vattenpolo var en sådan idag när finalen gick på förmiddagen.* Regler, planstorlek mm var helt okända storheter. Således googlades på ordet och från Wikipedias presentation kan följande fakta relateras.

Först en definition - OBServera att det föreligger en viss övertydlighet, här understruken:
Vattenpolo är ett bollspel i en bassäng med två lag, bestående av 6 utespelare samt en målvakt per lag, där spelarna simmar i bassängen. Man har en boll, och det lag som gjort flest mål i motståndarlagets målbur då slutsignalen går har vunnit matchen.


Om sportens historia kan detta särskilt noteras:

I takt med att simning ökade i popularitet som rekreationssport i England under 1860- och 70-talen, uppfanns ett flertal vattensporter baserade på redan befintliga "landgrenar". Bland dessa vattenfotboll, vattenrugby, vattenhandboll och vattenpolo, där spelarna red på flytande tunnor som målades som hästar, och slog bollen med käppar. (...)

Vattenrugby blev den mest populära sporten av de ovan nämnda men av någon anledning fick det senare namnet vattenpolo, och det har sedan dess hängt kvar.


Ur regelverket är detta prisvärt:

(...) Däremot så får man aldrig attackera en spelare med båda armarna för då döms utvisning och om man simmar över eller dränker en spelare innanför 5 meter så döms även straff.


Vad händer om man dränker två? Matchstraff?

OS är alltså slut.
Imorgon kommer eleverna till folkhögskolan.
För att se vad som händer och fötter där - kolla gärna länken till höger.



*  Läsaren uppfattar helt korrekt att jag denna söndagsförmiddag inte var i gudstjänst. Det hade jag varit om det firats mässa någonstans i samhället. Men det gjordes inte. Inte förra söndagen heller. Eller söndagen dessförinnan. Och då man ibland - felaktigt anser jag - värdesätter gudstjänster utifrån deltagarantal i stället förr innehållsrikedom avstår jag från att stärka nattvardslöshetsstatistiken. Nog om detta!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du har blivit nominerad hos mig!

2008-08-25 @ 21:25:19
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Niclas

Bra tänkt att inte vilja höja statistiken. Dock borde du kanske överväga att fira mässan själv vid något altare under söndagen. Bjud gärna in andra också. Det kanske finns fler än du tror som vill gå till kommunion men som förvägras detta pga församlingens ofullständiga gudstjänstutbud.

2008-09-04 @ 00:01:47
Postat av: bloggaren själv

Någon gång kan det ka kliat i celebrantfingrarna för att göra vad Niclas föreslår. Dock vore detta inte rätt eftersom tockena privata vinkelmässofasoner splittar församlingen och är gräsligt okollegiala. Jag har därför hållit emot klådan.

Dock skall sägas att tre mässlösa söndagar på raken är ett undantag i pastoratet där i stället åtminstone vara annan söndag nattvardsbordet (numera) dukas.

2008-09-04 @ 17:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0