fjällvandringen 7 – skrivet sjunde och sista dagen


Detta inlägg är en renskriven form av de anteckningar jag gjorde under fjällvandringen 2008. Anteckningarna publiceras i efterskott i takten av ett eller två inlägg om dagen. Detta är sista inlägget.


29/7 kl 20:20


Tåget rusar söderut. Just nu är vi någonstans mellan Gällivare och Murjek. Således på väg hem.


Igår när vi kom till Kebnekaiseområdet befann vi oss återigen inom Telias räckvidd. Det innebar bland annat att jag kunde MMSa en telefontagen bild till alla möjliga människor lagrade i min telefon. Människorna är givetvis inte lagrade men deras mobiltelefonnummer är.


Vi fortsatte som tidigare nämnts till den sista lägerplatsen, åt, skrev lite samt törnade in. Ofta sker intörnandet ganska tidigt när man fjällvandrar så klockan 21:17 väcktes vi av att min telefon klingade och klangade alldeles förfärligt - jag har kyrkklockor som ringsignal. Det var en av dem som fått en bild sig tillsänd som nu under billångkörning tyckte sig behöva skingra vägens tristess. Det var bara att hålla färgen och gå in för at verka vaken - också när samtalet gled in på en gemensam bekants förvärv av ny hund.


I morse bröt vi lägret och startade förflyttningen ned mot Nikkaluokta. Vid bron över Darfáljohka besöktes ett dass av inskriptioner att döma uppenbarligen tidigare besökt av den tidigare omtalade geografiskt inriktade skithuspoeten. Dessutom innehöll båset en tidigare förborgad sensationell hemlighet: Plupp was here!


Efter vandring i 7 km, båt ca 5 och därefter - utan att ha köpt en renburgare vid LappDonalds där båten lade till - ytterligare en ½mil till fots var vi framme vid Nikkaluokta. Där finns det avbildade turistcentret med mycket god självtillverkad mat, grönsaker och en Norrlands Guld III som tillsammans med att vandringsslutmålet nu var nått verkligen fick mig att känna mig som mig själv.

Vi strosade i Nikka. Sedan en skumpig och krängig tur i stötdämparlös buss till Kiruna. Och nu på tåget hem. Efter en mycket god vecka.



Det är nu söndag 3 augusti och vi har varit hemma lite drygt halva veckan. Nedskrivandet av de anteckningar jag gjorde under vandringen får nu anses färdigt. Många intryck är inte med alls. Många bilder - vi tog sammantaget 260 - är givetvis inte heller publicerade och kommer inte heller att läggas ut på bloggen. Fler funderingar kring Dag Hammarskjöldsleden kanske jag återkommer till vid något senare tillfälle. Kanske också tankar väckta av Johannestexterna. Den som lever får se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0