fjällvandringen 4 – skrivet fjärde dagen


Detta inlägg är en renskriven form av de anteckningar jag gjorde under fjällvandringen 2008. Anteckningarna publiceras i efterskott i takten av ett eller två inlägg om dagen.


26/7 kl 08:40 - på dass:


Vi skall strax gå efter att ha haft en bra natt. Vädret är blåsigt, ½mulet och uppehåll. Skriver bara av ett par torrdasspoem från väggen i andra båset från vänster.


"Det är ljuvliga stunder

när högen växer härunder."

Så tänkte en sann poet

som diktade medan han sket.


Vad vore bröllop utan tärnor?

Vad vore himlen utan stjärnor?

Vad vore Vistas i all sin glans

om detta skithus inte fanns?


Sedan fanns mer fräcka grejer, datumsatta, som jag avstår att informera bloggläsaren om.


26/7 kl 16:20


Sedan några timmar är vi framme i Nallo. Startade ganska blåsigt och mulet men efterhad varmare och varmare och lugnare och lugnare. Sitter nu i solgasset vid Nallo-stugan och bara njuter. Här förblir vi fast vi kom fram tidigt - före två. Vi fasthåller dessutom av olika skäl grundplanen att turen denna dag skulle få vara en "kort tur" på bara en mil och bli något av en mellandag. Kort? Ja! Med en tärande stigning på summa 325 meter.


Förra natten sov vi i stuga - så också kommande natt. Vi vilar på ett sätt bättre så. Sedan får vi se i morgon om vi går väst-syd-väst för att efter några dagar gå ut via Nikkaluokta eller väst-nord-väst några dagar plus en och landa i Abisko.

På tal om Abisko. Stugvärden i Vistas - som för övrigt visade sig känna en av mina svågrar och veta vem den andre svågern är - berättade att igår 13:30 startade ett par ynglingar sin fjälltur i Abisko. De ankom vid femtiden på morgonen till Vistas - 52 km bakom hälarna! Motiv? Träning!!

Så huvvaligen korkat!! Bara rusa! Var är njutningen??


Att gå i fjällen handlar nämligen om och ger njutning.

Dels njuter man av det storslagna - fjällen, topparna, dalarna, rasmassorna, glaciärerna, hur många nyanser av grönt som helst, himlen, molnen, solen, vinden. Dessa storslagna vyer finns och förändras hela tiden sakta medan man går.


Den långsamma förändringen ger tid till att begrunda det småslagna - små små blå blommor*, små små gula blommor**, fält med smör-blommor***, massor av smörbollar**** och mycket mycket annat.


Till detta kunde jag konstatera att en av Vistas-stugans dasslyriker varit också i Nallo. Detta inläggs andra dasspoem finns nämligen med den geografiska benämningen ändrad prydligt präntad på vänstra väggen i mittendasset*****.


26/7 kl 20:30


Stugan börjar nu fyllas. Fler än på förra stället.

Timmen känns sen. Trots att klockan inte är 9 än.


Vad gäller läsningen - och översättningen - av Johannes på/från grekiska har jag idag under eftermiddagen arbetat mig fram till och med rättegången inför Pilatus - till och med 19:16. För att inte detta inlägg skall bli ännu längre skriver jag tankarna utifrån detta i ett separat inlägg under kategorin exegeten bräker och med den till den kategorin hörande bilden. Det inlägget ger jag rubriken exe-geten bräker - höghöjdsfunderingar utifrån rättsligt lågvattenmärke.


Nu stänger jag skriv(k)lådan för ikväll.



*  Frun vet namnet.

**  Frun vet namnet.

***  Jag kunde!!

****  Kunde en sort till!!

*****  Ett annat exempel på betraktandet av det småslagna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0