exe-geten bräker – höghöjdsfunderingar utifrån rättsligt lågvattenmärke
Detta inlägg är en renskriven form av delar av de anteckningar jag gjorde fjällvandringen 2008. Anteckningarna från vandringen publiceras i efterskott i takten av ett eller två inlägg om dagen och har kommit att utgöra en blandning av både vandringsberättelse och funderingar kring Bibeltexter ur slutet av Johannesevangeliet. Tankar dag fyra valde jag att dela i två inlägg. Texten i detta inlägg kan därför å ena sidan ses som del 2 av fjällvandringen 4 - skrivet fjärde dagen men också fungera som ett eget mer renodlat textfunderande - alltså ett exe-get-iskt bräkande.
I och utanför Nallo-stugan kom jag under eftermiddagen att arbeta med rättegången inför Pilatus i Johannesevangeliet 18:28-19:16. I avsnittet - och i angränsande avsnitt - tycker jag mig lägga märke till några kanske viktiga scenväxlingar. Som exempel kan nämnas växlingarna i rummet mellan ute och inne.
Egentligen börjar polariteten - om inte innan - redan när Jesus förs till Hannas där Petrus står ute men av den andra lärjungen förs in (18:15-16). Där förnekar Petrus - inte jag! - som motpol till Jesus bekännelse vid arresteringen: Jag är! Ljudlikheten mellan - om man flyttar det till våra bokstäver - ok ejmi (inte jag) och ego ejmi (Jag är) är dessutom stor - något som bidrar till kontrastverkan.
Vid rättegången inför Pilatus är det också ute och inne och två draman utspelas parallellt med Pilatus som länk. Han har inne en dialog med Jesus (som i Pilatus ögon är oskyldig) och ute en dialog med översteprästerna & co som slutar med att han pressar dem att välja kejsaren framför sin egen kung. Det handlar alltså fortfarande om Jesus som i sak säger att han är och andra som säger han är inte. Och Pilatus vad är?
I vad mån färgas Johannes berättelse om "då" - alltså när Jesus stod inför rätta - av hans "nu" - det vill säga när evangeliet 60 år senare slutformulerades? Då - alltså hans "nu" - hade ju den judendom som överlevt det stora judiska kriget reorganiserats och i den vevan från sig separerat ut dem som trodde på Jesus. Och dessa stod i sin tur under förföljelse - alltså "mot" kejsaren. Sett med detta i tanken skulle Johannes berättelse verkligen visa de förföljda på polariteten - typ.
Om dessa tankar är OK och hållbara vet jag inte i och vid Nallo-stugan. När - om - jag kommer hem står jag inför återupptagandet av att läsa minA Johanneskommentar(er)* och i sammanhanget får jag väl kontrollera sådant.
* Den minnesgode läsaren vet kanske - och den som inte vet upplyses härmed - att jag sakta och successivt pressar mig genom min gamla Johanneskommentar skriven av R E Brown. Inlägg kring detta hittas enklast under kategorin studier. I det ärendet är jag nu framme vis passionsberätelsen, alltså den textmassa jag "jobbar" med under vandringen. Dessutom har jag av samme författare verket the death of the Messiah vol 1-2 som jag läste under mina magisterstudier, Johannesdelarna dock ganska översiktligt, och allt detta väntar på mig när - om - jag kommer hem.