grundkursen har landat

Så är den då igång - Svenska kyrkans grundkurs vid Älvsby folkhögskola. 19 personer, ovanligt många, deltar denna höst och det verkar vara en spännande grupp mellan 19 och 52 år.

Mitt uppdrag i kursen hitintills har varit ett antal lektioner i Bibelkunskap typ. Med utgångspunkt i det av alla under sommaren lästa Markusevangeliet har resonemanget vandrat än hit, än dit. Det har rört sig om hur enskilda avsnitt skall förstås, Bibelsyn osv.

Det är en förmån att få vara med.

Och så har jag lektioner i två klasser till. Klass A1 läser religion på gymnasienivå och i en grupp kallad Bas pratar vi livsåskådning en timme i veckan. Den gruppen är jätteintressant: Mest ungdomar, tre födda i Sverige, en ryss, en polack, två kurder, en irakisk arab, en somalier och en burundier. Det betyder fyra muslimer, en kristen och fem relativt sekulariserade europeer med kristet färgad kultur. Två av de svenskfödda är tjejer, likaså en av de två födda i Kurdistan, resten grabbar/män.
Jag har en stor del av världen i klassrummet. Kul.
 
Så har jag också haft en begravning och det känns meningsfullt. Kul är väl inte rätt ord, meningsfullt är bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0