religionspedagogik & internationellt arbete II

Det gick att vakna i en hästens och jag måste säga att jag sov som en gris och klubbad som en oxe!!
Dag två av min resa fylldes av tankar på hur man kan arbeta och verka för att förstärka människors medvetenhet om internationell solidaritet med andra människor och behovet av integration över folk och kulturgränser i vårt eget land. Vi som gnuggade geniknölarna tillsammans var ett nätverk av folkhögskolefolk och folk som jobbade på Sveska kyrkans riksplan i Uppsala.
Internationella frågor har tappat i prioritet både i kyrka och samhälle de sista åren. Det verkar som om bara katastrofer - särskilt med svenskar inblandade - får oss att vakna till. Att 25.000 dör i svält och hungerrelaterade sjukdomar varje dag och att vi på det sättet får tre Tsunamis i månaden verkar inte få oss att reagera. Att arbeta med sådana saker är viktig.
Och när den kursdagen var över styrdes kosan hemåt. Försenat flyg gjorde att jag anlände till hemadress kl 21.30.

Gamla bloggen 22 Mars, 2005 13:31


Kommentarer
Postat av: Jesperbettina

Great Site. Useful info. I will surely check back soon.

2010-05-06 @ 14:38:09
URL: http://jesperbettina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0