21-Källmaterialtillgång och avgränsningar
De sekundära källorna för arbetet är skriven litteratur, exegetiska kommentarer, artiklar etc. I detta avseende är materialtillgången oändlig eftersom Bibeltexten och dess betydelse varit föremål för forskning och kommenterande i inemot 2000 år. Som en bild av detta kan anges att en sökning på www.libris.kb.se i mitten av september 2004 gav nedanstående antal kommentarer under bibliotekskod Ccbaa-e på svenska bibliotek. Vad som internationellt står till förfogande kan man bara ana. Predikaren 12:12 torde vara en alldeles utmärkt beskrivning av situationen. Man kan också notera att mer än en tredjedel av materialet är yngre än 15 år.
Bibelbok och bibliotekskod | Totalt antal titlar | utgivet 1990 & senare | |
Matteus Ccbaa | 510 | 176 | 34,5% |
Markus Ccbab | 409 | 154 | 37,6% |
Lukas Ccbac | 474 | 169 | 35,6% |
Johannes Ccbad | 620 | 223 | 35,9% |
Apostlagärningarna Ccbae | 345 | 122 | 35,3% |
2358 | 844 | 35,7% |
Totalt Ccbaa-e | 2358 | 844 |
Alla evangelier | 2013 | 722 |
Synoptikerna | 1393 | 499 |
Synoptikerna + Apg | 1738 | 621 |
Lukas dubbelverk | 819 | 291 |
Lukas + Markus | 883 | 323 |
Lukas dubbelverk + Markus | 1228 | 445 |
Jag begränsar mitt studium till företrädesvis de tre synoptiska evangeliernas berättelse och lämnar Johannes därhän. Motivet för detta är Johannesevangeliets särart samt att det skrivits utan direkt koppling till de andra evangeliernas berättelser och att om jag då på ett godtagbart sätt skulle ta fasta på också Johannes berättelse skulle arbetet svälla över alla bräddar.
Jag väljer att låta passionshistorien börja med att Jesus och lärjungarna lämnar måltidssalen. Motivet för detta är volymen av material som tillhör måltidsberättelsen och det skulle göra arbetet för omfattande. [Brown gör samma val i det monumentala verket The death of the Messiah (BDM).] De avsnitt jag studerar blir alltså framför allt Markus 14:26-15:47, Matteus 26:30-27:66 och Lukas 22:39-23:56. Apostlagärningarnas berättelse om rättegångarna mot Stefanos (kap 6-7) och Paulus (kap 21-26) kommer också att beröras men i mindre mån.
Metodiskt arbetar jag från överblick genom avgränsning till enskildhet.
Efter ett inledande avsnitt om Passionshistorien i allmänhet (kap 3) fokuserar jag på Lukas omskrivning av Markustextens innehåll samt i stora drag notera vad han utelämnar, vad han förefaller ha flyttat till Apostlagärningarna samt vilket särstoff han för in i berättelsen (kap 4-5).
Jag väljer sedan att mer ingående studera ett par av de berättelser som enbart finns i Lukasevangeliet: Jerusalems gråtande kvinnor och Jesu bön för bödlarna (kap 6-7). Allra sist reflekterar jag något kring texternas användning som utgångspunkt för förkunnelse i Svenska kyrkan.
Gamla bloggen 26 Mars, 2005 21:10