snärlig 2023? del 2

 

Det var på nyårsafton jag i inlägget snärlig 2023? började grubbla om ett par av mina dilemman vad gäller eventuella framtida blogginlägg. Dessa mina dilemman är tvinnade i varandra. Att detta nu går att läsa betyder inte att frågan om jag skall fortsätta skriva lett till beslut. Den saken är fortfarande öppen men jag gissar att jag kommer att fortsätta sprätta ur mig texter i de kategorier jag brukat sortera dem i.

 

Frågan om snärlig är dock kvar, alltså om balanspunkterna eller ribborna mellan och för ärlig och snäll. Ofta är det inget problem alls. Skriver jag till exempel om våra barnbarn och korar dem till världens bästa ungar är det både att vara snäll och vara absolut toyalt ärlig. Ingen motsats. Inget dilemma.

Skriver jag om en bok blir det inte heller någon nämnvärd konflikt. Är boken bra rekommenderar jag den. Skulle den vara dålig är jag ärlig utan att parera för att vara snäll mot författaren. På samma vis blir det om jag skriver om politik eller liknande saker. Där finns inte heller någon relation eller närhet till partiledare och liknande och vara ärlig kan dominera helt och att vara snäll blir bara att inte vara medvetet grov och elak.

 

Det är när saker, verksamheter och folk är närmare som dilemmat ärlig och snäll blir aktuellt. Hur balanserat snärlig jag tycker mig kunna vara skapar en viss men varierad grad av självcensur. Att jag hellre i offentlig text och tal ger ros än ris tyder nog på att jag mest låter snäll råda men för att vara ärlig tillstår jag att jag i tankarna inte sällan samtidigt är irriterad, kritisk, missnöjd och rentav sur.

Kring vad?

Själv tänker jag på ting jag här på min personliga blogg hållit tillbaka och håller tillbaka. Måhända kanske någon annan också funderar inte bara kring det jag skrivit och skriver om utan också vad som inte kommit med. Det jag kan säga är att en och annan nog bör känna lättnad utifrån hur snärlig jag så här långt har varit, hur jag balanserat och var jag lagt mina ribbor.

 

Detta inlägg är ännu inte alltför långt. Att höja ribban för ärlig och sänka den för snäll kring olika saker både säg 5-10-15-20 år tillbaka såväl som i nutid skulle förlänga det en hel del. Därför går jag inte konkret vidare i sådant, i alla fall inte nu. I stället utlyser jag om inte en tävling så i alla fall en möjlighet att genom kommentarer gissa vad jag självcensurerat både i närtid och med några års tillbakablickar. Jag inbjuder alltså dig, noble Bloggläsius, att tycka till och/eller i detalj gissa vad jag tigit och tiger om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0