fanatisk arkivering

Jag har helt flyttat hem. Nästan. Det finns nog kvar någon bok och en hög med papper och anteckningar i Församlingsgården men de två flyttkartongerna jag hade där med böcker och pärmar står nu travade på varandra i garaget.

 

I lådorna finns jox av blandat slag. Jag snokade i den ena, den övre, och fann böcker i vissa underavdelningar av teologin. De som kan kopplas till Bibelvetenskap och Bibeltolkning har varit hemma länge men nu har även Dogmatik och Kyrkohistoria kommit hem samt ett antal volymer dragna åt Internationell teologi med befrielseteologiska förtecken. Var allt skall inhyllas är dock en gåta.

 

Tre pärmar fann jag. Pärmar för A5-papper. Innehåll? Noggranna ”lektionsutkast” eller träffplaneringar för flera Bibelstudie-sammankomster under flera år på 1980-talet. För flera studiegrupper.

Det var länge sedan jag över huvud taget tittade i det materialet. Pärmarna har bara funnits. De togs hemifrån när parhusets barn vuxit till sig så att mer bo-rum behövdes och jag fått eget arbetsrum på folkhögskolan. Togs kanske inte ens upp ur flyttlådan då. Jag minns inte. Flytten till Församlingsgården 2013 ändrade inget i sak. Pärmarna fanns visserligen i hylla men öppnades inte.

Utifrån planeringar och sammanfattningar i min fanatiska arkivering kan jag dock lite snabbt få en överblick.*

 

I lådor, hyllor, påsar och buntar finns andra exempel på fanatisk arkivering från min sida. Just vad gäller arkivering är det lite överdrivet. Mycket av det, upp mot de sista 20 årens alster, är sparat men inte insorterat i det system jag tidigt införde för arkivering av predikningar, föredrag, tal vid begravningar, beredelseord för Mässor mm. Sparat är det men inte systematiserat. Än.

 

Varför allt sådant sparats och till vilken nytta är en tanke jag skjuter ifrån mig. En och annan nostalgitripp kan det nog bli om jag sätter mig och går igenom det hela. Kanske skulle man kunna ana en utveckling av tankegångar och stilar om man skulle glo igenom hur jag genom åren hanterat till exempel avsnitt i Första Mosebok, innehåll hos profeten Jesaja eller ett par tre kapitel hos Jesus-berättaren Johannes. Kanske – men vem skulle vilja utsätta sig för det självskadebeteendet? Jag själv? Knappast en ”neutral” betraktare! Någon annan? Stackars typer!

 

Är sparandet sjukligt? På TV har jag sett program med folk värre än jag själv. Googlade lite och fann en artikel om ett par som samlat på sig 7200 tomtar – förutom de två man misstänker de har på loftet. Fortfarande är det bara samlande, inte hoarding som det kallas när det är sjukligt. Hoarding blev en egen diagnos 2013 och är ett relativt outforskat syndrom som 2 procent av Sveriges befolkning uppskattas lida av – dock inte jag.

 

 


* Innehållet i denna långa fotnot kan om man så vill tycka stinker skryt så det visslar. Det är inte min mening att osa på det sättet och har du, noble Bloggläsius, känslig näsa så läs inte mer.

Jag erkänner villigt att jag med viss stolthet och tacksamhet ser tillbaka på periden som fyllde pärmarna. Jag fick vara med i något som av många var för-be-rett – med betoning på be – och i någon mån vara yxan Gud använde i att besvara bönerna. Nämnvärt är att samtidigt som Bibelverksamheten ökade som den gjorde växte konfirmand- och ungdomsverksamheten vilket tillsammans ger insikten: Det går om man vill!!

  • Innan hösten 1983 leddes Bibelstudierna av dåvarande Kyrkoherden. När han lämnade församlingen sensommaren 1983 övertog jag – för en tid ensam på fyra tjänster – ansvaret.
  • Arbetsåren hösten83-våren84-hösten84-våren85: En grupp Apostlagärningarna (Bo Giertz´ kommentar), ca 15 deltagare,”utkast” saknas i mitt arkiv.
  • Arbetsåret h85-v86: Två grupper med rubriken Jesus en av oss, 19+13 deltagare. 31 ”utkast”.
  • Arbetsåret h86-v87: Två grupper Bekänna sin tro, 14+11 deltagare, 32 ”utkast”. Två grupper Glädjens ord, 14+12 deltagare, 32 ”utkast”.
  • Arbetsåret h87-v88: En grupp Upptäck bönen, 13 deltagare, 18 ”utkast”. En grupp Jesus då och nu, 19 deltagare, 18 ”utkast”. En grupp Fem brev av Paulus (Bo Giertz´ kommentar), 14 deltagare, 18 ”utkast”.
  • Arbetsåret h88-v89: En grupp Markusevangeliet (Bo Giertz´ kommentar), 18 deltagare, 18 ”utkast”. En grupp En tro för livet, 14 deltagare, 17 ”utkast”. En grupp Leva livet (årskurs 9), 12 deltagare, 9 ”utkast”.
  • Arbetsåret h89-v90+h90: Två gruppen DIALOG, 14+10 deltagare, 66 ”utkast”. Jag var tjänstledig h90.Vill minnas att en grupp Romarbrevet (Bo Giertz´ kommentar) planerades med annan kollega men hur det blev minns jag inte.

Våren 1991 hade jag annan tjänst och den nye komministern, senare kyrkoherde, började hålla i verksamheten. En grupp om 20-30 deltagare samlades troget och han höll i studierna fram till han lämnade församlingen 2015 och jag kom in (igen) och om det har jag skrivit många gånger på min blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0