petruskapsyl 0

Det är verkligen skillnad!

På text och text, alltså.

 

I slutet av förra året snål-exe-get-bräkte jag lite utifrån det Bibelstudiegruppen i Älvsby församling sysselsatt sig med tisdagskvällar udda veckor.* Då var det Ruts bok i Gamla testamentet som var på tapeten och den enkla novellartade prosatexten kommenterade jag lite om i några inlägg med rubriken båoka om a rut och sedan ett nummer.

Nu efter nyår och under våren är det Petrus-breven i Nya testamentet vi ska ha som utgångspunkt. Det innebär text av radikalt annorlunda slag. Kompakt som en betongbunker!

 

Sådana skillnader i karaktär är viktiga för att man skall förstå saker och ting på något så när rätt sätt. När en text är fullmatad och den ena bisatsen hänvisar till ett ord som är laddat eller en central tanke tre andra bisatser innan handlar det om att ta ut satsdelar, kolla tempus-former, möjliga associationer, ljudrim, ordlekar och så vidare. Brevtext är ofta av den kalibern och meddelar mer per rad än andra genrer.

 

Bibelforskare – exegeter på finspråk – är medvetna om slika ting men inte alltid Bibelläsare och folk som skall försöka sig på att förkunna och förklara. För sådana/oss blir då breven ”tunga” och något man som läsare och i gudstjänsterna lätt hoppar förbi. Kanske – detta är en teori och gissning – beror det i bästa fall på att man är ”evangelie-präglad” och har berättande prosatext som normalnivå – om än inte så nästan banal som i båoka om a rut och odiskutabelt blir så epistlarna oftast laddade i överkant. I sämsta fall beror det på en tanke som tenderar till ideal att man så till den milda grad vill vara nu-anknuten och existentiellt tids-aktuell att man inte alls över huvud taget förankrar i texterna utan i stället i annat man eller någon annan har eller förmodas ha på hjärtat. Skulle så ske släpper man att vara Det Gudomliga Ordets Tjänare – VDM på latin** för att i stället söka vältaligt och nästan poetiskt stämningsfullt dryfta just nu aktuella och person-psykologiska ting.

 

Om sådant, principer och villkor för tolkning av Bibeltext, kan jag på både in- och utandning dryfta och diskutera tills omgivningen svimmar av utmattning (eller batteriet i läsarens telefon tar slut). Jag teoretiserar dock inte mer här mer än nu gjort. Nu under första halvåret får jag tillsammans med andra intresserade lätta på korken och börja brottas med vad aposteln – Jesus ombud – skrev i sina brev till kristna då och där – liksom nu och här. Det finns mycket att ta del av under kapsylen.

 

Gruppen som samlas i Älvsby församlingsgård tisdagar 18.30 veckor med udda nummer är inte en sluten gemenskap utan öppen för fler och nya deltagare. Jag gissar att ett antal Bloggläsiusar och Bloggläsiusor på grund av sitt ocentrala boende tycker det är för långt till Älvsbyn men jag vet också att de finns som bara har en timmes körväg eller mindre – och då kan det ju funka om man lastar bilen full.

 

VÄLKOMNA!

 

 


* Jag har inte på motsvarande sätt berättat om vad som händer och fötter vid Ovangelie-träffarna onsdagar veckor med jämna nummer. En orsak är att vi där kommit överens om att What happens in Vegas stays in Vegas och att det därför inte skall glappas om vad vi där och då dryftar. Man ska kunna känna sig trygg. En annan orsak är att kvällarna inte är prognosbara till sitt innehåll så attman vet vad som händer – bara att något hänt..

** Latinet lyder Verbi Divine Minister.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0