vintergäspsjuka

 

Igår – Julafton vid 17-tiden – fick sig Facebook en så kallad statusuppdatering. Jag skrev:

 

Nu i Luleå för familjejulfirande. Men dagen började tidigt. Förberedelser, frukost och sedan vid 10-tiden till Älvsby kyrka. "Samling kring krubban" är temat och när sedan några barn strukturerat den under gudstjänsten framarrangerade julscenen blev det som bilden visar. Runt 200 i kyrkan.

Sedan julfirande i Församlingsgården med lite mat, lek och tomte. 120 ätande varav max 1 av 6 var svenskfödd. 15-20 nationer på plats. Kul!

Men nu i Luleå i barnbarnens boning.

 

Vi var fyra generationer. Sett ur den yngstes, Adrians, synvinkel handlade det om storasyster Tyra, två föräldrar, sex fastrar-farbröder-morbror, ett farmor-farfars-par (där jag är 50%) samt gammelmormor och gammelmorfar. Mormor och morfar var inte med detta år utan vistades annat håll. Vi blev i alla fall fjorton stycken! – om jag räknat rätt.

 

Det är ganska full rusch med så mycket folk och så rara små barn. Mycket kretsar ju kring dem och de flesta paket har också dem som pappersavrivare. De får de roliga presenterna – lego, radiostyrda bilar osv. Bland de vuxna byttes en del böcker och nyttosaker men inte så mycket annat. Som det skall vara alltså.

 

 

Runt ½12 på nattkröken var fem av oss tillbaka i Älvsbyn för nedvarvning och lite ytterligare bok- och nytto-klapperi. Vid 2-tiden var den långa människofyllda Julaftonen över.

 

Så det blev ingen Julotta. Vaknade runt 8 och då var den ju i det närmaste över. Tidigt i höst var det tänkt att jag skulle haft ansvaret för ottan i Vidsel men det kom att ändras. Jag har i stället förtroendet imorgon då Högmässan i Älvsby kyrka bryter fokuset julkrubbad Kristus mot ihjälklubbad kristen. Annandagen har ju martyriet som tema.

 

Men efter en sådan Julafton präglas Juldagen av vintergäspsjuka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0