farfars pysslingar

 
Det är söndag kväll och veckoslutet är slut.
Det är tilländalupet och ett litet bokslut kan göras.
 
Vi hade besök i huset. Fint besök. Av barnbarnen Tyra och Adrian som kom om torsdagskvällen. Farfar – det är jag om läsaren inte visste det sedan tidigare – var ledig fredag och farmor slutade efter lunch. En dag av full aktivitet. Pyssel och pyssel och pyssel. Rena massproduktionen. Samt besök i badhuset.
Och så fortsatte det. Hela helgen var barnen hos oss. Det betydde att ingen välförtjänt sovmorgon kunde tas ut. Men kul har det varit.
 
Ensam i tjänst har jag varit i helgen. Av 4 präster. Det betyder fullt schema.
Lördag 10.00 Begravningsgudstjänst och 13.00 Dopgudstjänst. Bägge i Älvsby kyrka. Sedan 16.30 en Vigselgudstjänst i Storforsens kapell 4,5 mil uppströms älven. Detta försatte farmor lite i ensamläge men det tycker de små är helt OK – särskilt då en av fastrarna också kom.
Söndag blev mer av en ”delad tur” som det heter på offentligsektoriska. Högmässa i Älvsbyn 11.00 och Högmässogudstjänst i Vidsel 18.00. Således tid med barnbarnen däremellan.
 
Söndagens gudstjänster innebär funderingar – innan, under och efter. Av de drygt 40 som mötte upp i Älvsby kyrka var mindre än en tredjedel svenskfödda. Av dessa var jag med mina strax 61 näst näst yngst. En av kyrkvärdarna är yngre. Musiktanten ännu mera. Bland de utlandsfödda med små eller obefintliga kunskaper i svenska är det annorlunda. Medelålders och ungt folk – med flera barn. Vad den situationen framledes skall innebära är verkligen värt att fundera över.
I Vidsel där det inte finns invandrare var vi åtta. Bara musikern – samma som på förmiddagen – yngre än jag. Det är en helt annan situation att fundera kring.
 
Vad jag predikade i de bägge gudstjänsterna kanske jag renskriver och publicerar under veckan som kommer. Tydligen skall det bli grisväder vilket ger tid för sådant. Någon sorts summering av ungdomarnas lägervistelse έν Έφέσω. kommer nog också. Varenda dag sedan vi kom hem har jag i affärer, på macken, i telefon och på gator och torg tillfrågats med orden: Hade ni det bra på lägret?
Tydligen har det märkts. Egentligen borde jag nog inte blivit så förvånad över den saken. Det är ju ganska självklart att det blir så när från ett litet samhälle 40 ungdomar far iväg. Det berör ju lika många hushåll som med släktingar, bekanta, grannar, anförvanter, åsnor och åsninnors fålar blir en ansenlig skara.
 
Kategori för detta inlägg? Valt utifrån bilden!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ständigt denne farfar!
/Morfar

2014-06-16 @ 23:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0