lovliga tankar 1

Folkhögskolans elever har lov denna vecka. För oss lärare blir det under-visningsfritt men inte lov hela veckan. 2½-3 dagar skall ägnas åt arbete, sammanpratningar, utvecklingsfrågor och annat. Platsen för detta är Parma och Milano i Italien dit arbetslaget igår for för en knapp veckas vistelse med arbete och fritid mixat. Jag såg när de stack. Någon mil från Älvsbyn kom jag att ligga ett par bilar bakom en av skolans minibussar och drog mig då till minnes att det var på onsdag morgon vid 8-tiden som den gemensamma avgången skulle ske. På en i bussen sittande arbetskamrats telefons mobilsvar talade jag in ett meddelande med önskan om en god tur och körde sedan om.

Jag var inte på väg till Italien. Av skilda skäl och varierande orsaker anhöll jag om befrielse från den turen. Så målet för min resa igår var ett annat. Samma som jag haft morgonen innan. Farfar var i sin vita Volvo på väg till Tyra!! För ni förstår: Tyra har pickar. Flera pickar. På ooten mest. Å på den andra ooten*. Lite härochvar annars också. Å så lite feber. Pickarna handlar om vattkoppor – gissningsvis. Å då ska man inte vara på dagis – typ. Då mamman och pappan inte kan sätta in andra studenter som vikarier för dem själv i examinationer, föreläsningar och annat blev Tyras lovledige faffa en beredvillig resurs.

Tisdag var jag där. Vi lekte, läste och tittade på Bässje i gamla videofilmer från föräldrarnas barndom. Tog det ganska lugnt alltså. Naturligtvis hade jag med min videokamera och filmade lite. Dessutom var den lilla läpp-tippen** medförd för att vi via Skype skulle kunna se-prata med faster Kattis i Östersund. Läpptippens kamerafunktion gav också lite filmmaterial – dock utan ljud. Alltsammans kan i sammanklippt skick betittas här.

Fiffigt med dendär tisdagsresan!
hade farfar tänkt. Nu kan vi passa på att byta bilar.

Detta tarvar en förklaring.
Jag är lagligen ägare till två bilar med förfogar bara över en – den nyare. Vår äldre Volvo växelbrukas i Luleå av två av Tyras pappas syskon. Det fordonet är försett med dragkula. Så icke den andra mer Älvsbylokaliserade kärran som därför blir ganska värdelös när det skall köras släpvagnslass till Återvinningsstationen. Och det ska det nu. Vi har renoverat och tapetserat och pysslat. I sovrummet och trädgården. Dessutom köpt nya sängar. Resultatet av förnyelsearbetet är att massor med kartonger och säckar och brädstumpar och annat skall skeppas iväg – för att inte tala om de gamla sängarna. Och dörrar till några garderober och ett par rum skall till lackering. Släp nödvändigt! Takräcke och koffert förslår inte. Därför bilskifte på tisdagen i tanke att skräpköra på onsdagen – lovledig som jag är.

Men Tyra har ju pickar! Flera pickar! På ooten mest. Å på den andra ooten. Lite härochvar annars också. Å så lite feber. Därför blev det resa också på onsdagsmorgonen. Det var då jag körde om arbetskamraterna som var på väg till Kallax. När jag var på väg till Tyra. Igen.

Vi hade kul också på onsdagen – alltså igår***. Hon var lite piggare så det blev mer Bässje-film. Samma som igår med Bässje i trollskogen, på skattjakt och i kontakt med häxan Hia-Hia****. Och på kommandona itt! och ässch! blev det 6 varv Totte badar på en timme. Och Emma Tvärtemot. Och annan litteratur. Med den lillas kommentarer, pekningar, associationer och yttrande av alldeles egna ord – men nu för faffa fullt begripliga då han denna andra dag på raken bättre kommit in i hennes 20-månaders-dialekt.

Två dagar med nytta och nöje kombinerat. Idag skulle dock vattkoppejouren ordnas på annat vis så faffa fick dagen resfri och möjlig för skräpkörning och annat.

(to be continued…)



*  Pluralen ötter klarar hon inte – än.
**  Läpptippen är vår privata microlilla dator.
***  Jag hade dock lämnat kameran hemma. Vill inte framstå som överentusiastisk i film- och bildpublicerande här på bloggen. Jag är ju inte hundägare – typ.
****  Om inte läsaren ännu fattat vem Bässje är säger jag det nu i klartext: Bamse! Världens starkaste björn!


Kommentarer
Postat av: SSu

Byta bilar??! För en kort stund tänkte jag: oj, nu tar han sin blogg ytterligare en nivå upp. Men nej... Nåja. Den är läsvärd som det är. Men tänk... En kategori om nya bilar...?

2011-11-04 @ 08:01:10
URL: http://stigsundstrom.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Trist att ha gjort SSu besviken, hundägare som han är och som sådan vänligen antydd i inlägget.

2011-11-04 @ 11:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0