när Jesus kommer

KRIK-lägrets lördagskväll innebar bland annat en gudstjänst - eller som det i sammanhanget ofta kallas: möte - i kapellet på Lillstrand. Bloggaren var ombedd att predika och sedan de handskrivna fusklapparna renskrivits (i efterskott) blir det hela möjligt att lägga ut på bloggen - om någon tilläventyrs skulle vara intresserad.
Om lägret i sig och ungdomarna återkommer jag sannolikt till senare.



När Jesus kommer!
[Predikan i samband med KRIK-läger, Lillstrand 2009-07-11]


Den här gudstjänsten finns i ett sammanhang. Den ingår som ett inslag i ett läger vilket gör att den hänger ihop med lägret i övrigt. Samtidigt är den "självständig" för er som inte deltar i lägret men är här i alla fall. Och i morgon blir det på samma sätt med den gudstjänsten - ingår men står också för sig själv.


Lägret kan man säga något om.

Arrangörerna är KRIK och Älvsby folkhögskola och det startade igår vid lunchtid. Igår, förutom aktiviteter, handlade kvällsmötet om Kristen i vardagen. Idag på förmiddagen var ämnen för Bibelförklaring Änglar och demoner samt Himmel och helvete - ämnen valda av lägret. Och egentligen blev det mest bara om änglar som är viktigare än demoner. Och så lite om Himmel och helvete. Väldigt lite. Egentligen inget om helvetet.


Och så då nu temat När Jesus kommer! Något som lite hör ihop med det tidigare men står ändå för sig. Och hör som ihop med imorgon Tills Jesus kommer! - som också står för sig.


OK! Temat är När Jesus kommer!

Bibeltexten jag valt är ur Matteus Jesusberättelse kapitel 25 från vers 31. Eftersom det är berättelse om Jesus och med ord av Jesus lyssnar vi till den i någon form av giv-akt-läge. Och då står man. I giv akt - typ.


[textläsning: Matteus 25:31-46]


1: Jesus kommer! - Varifrån?

Alltså: Var är Jesus nu? Var håller han hus? Var har ni honom? Förslag?

Ledtråd: det finns tre rätta svar - minst.


A/ Jesus är på Faderns högra sida i himlen.

Precis som det sägs i trosbekännelsen - sittande på Faderns högra sida... Och det är grundat på berättelsen i slutet av Lukasevangeliet om när Jesus och lärjungarna var på Olivberget utanför Jerusalem och Jesus lyftes upp till ett moln och dolde honom. Lukas repeterar sedan detta i början av sin andra bok Apostlagärningarna.

I himlen - det är där Jesus är. Hos Gud alltså. Där är där han är om man vill låta som i fem myror är fler än fyra elefanter, barnprogram på era föräldrars tid.


B/ Jesus är på jorden - osynlig.

Det är också ett rätt svar. Och det bygger på att i slutet av Matteus Jesusberättelse så säger Jesus, som det sista av allt: Jag är med er alla dagar till tidens slut. På ett annat ställe säger Jesus: Om två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland er.

Detta medför att Jesus också är på jorden - osynlig. Här är där han är.


Det var två rätta svar på var Jesus är nu. Där är där han är och här är där han är.

Och så finns det ett rätt svar till:


C/ Jesus är på jorden - synlig.

Faktiskt! På jorden synlig, tillgänglig, lättkontaktad.

Paulus skriver i Kolosserbrevet om Jesus att han är huvudet för kroppen, det är församlingen. Och på ett annat ställe skriver Paulus att i en och samma Ande är vi alla döpta till att utgöra en och samma kropp. Paulus kallar alltså församlingen, den kristna Kyrkan, för Jesu kropp där de döpta är kroppsdelarna.

Så här på jorden, i den kristna Kyrkan, i de döpta finns Kristus synlig på jorden - typ.

Inte bara synlig! Hörbar också eftersom Jesus ord finns hos oss. Hörbar och läsbar, begripbar.

Och det viktigaste av det hörbara är förlåtelsen. Det var ju det första Jesus sa, till och med innan folk ens hade hunnit be om förlåtelse. Ett exempel på hur snabb Jesus är att ge förlåtelsen finns i en berättelse om när några kommer bärande på en lam man på en bår och försöker ta sig fram till Jesus. Massor med folk är i vägen så de tar sig upp på det platta taket, bilar sönder det och firar ner den lame framför Jesus som direkt ger sin främsta gåva, sitt första och största ord:
 Var vid gott mod, dina synder är förlåtna!


Synbar, hörbar - smakbar dessutom!

Smakbar är som inget riktigt ord - eller? Men det är ett bra ord. I mässan (nattvarden) är Jesus smakbar. Hans kropp och hans blod är där synbart och smakbart - verkligt här där han är.


Att det finns flera sanna svar är bra. Tresidighet behövs som motgift mot ensidighet.

Att Jesus är där på Faderns högra sida påminner oss om hans makt.

Att Jesus är här osynlig påminner om hans omsorg.

Att Jesus är här synlig i Kyrkan påminner oss om att han är tillgänglig.


2: Jesus kommer! - Vem?

Här skall jag inte bli lika långrandig men i Bibeltexten jag läste stod det faktiskt Människosonen och det är en bra påminnelse.

När jag tänker på Jesu återkomst och domen - som jag kommer till - blir det ofta så att det är Guds son som kommer. Och det är ju rätt. Men det kan bli så väldigt mycket gudomligt - ljus, änglar, som en blixt från ena horisonten till den andra, basuner och hela härligheten. Det är så mycket av de varorna att man glömmer att det är en Människoson - en människa - som kommer. Och som dömer.


Detta är viktigt. Jesus är ju fortfarande Gud och människa. Det som hände när flickan Maria utan någon karl blev gravid och födde Guds son som människa har ju inte upphört. Jesus är fortfarande sann Gud och sann människa - alltså en av oss. Och detta påverkar domen, vad som sker när Jesus kommer.


Nu har jag pratat om Jesus kommer! - Varifrån? - alltså var Jesus är. Både där och här.

Jag har också pratat om Jesus kommer! - Vem? - alltså att det är en människa som kommer.

Nu till den sista punkten.


3: Jesus kommer! - Varför?

För att döma berättade Bibeltexten i form av en liknelse. Döma innebär att skilja, utvärdera, fråga. Domaren skall dela upp samt avslöja hur han ser på det uppdelade. Och detta hur han ser är viktigt för det är inte säkert att han ser vad vi ser. När det blir en delning i två. Två utgångar. Där får och getter är berättelsens bild.


A/ Kom ni som har fått min faders välsignelse är orden till första gruppen.

OBS: Har fått!! Inte förtjänar...! De har fått något, fått en gåva de tagit emot.

Vilken är den? Vad är Guds gåva? Vad har "fåren" fått? Vad är Faderns välsignelse?

Och detta är tok-viktigt!!!

Vad är den välsignelse de fått?

Gåvan är Jesus själv. Han är Guds välsignelse, Guds gåva till människortna.

Han själv och det han främst har med sig: förlåtelsen.


Och sedan det är uttalat beskriver texten hur "fåren" ser ut i Jesus ögon: Jag var hungrig och ni gav mig att.... osv. Så ser de ut i Jesu ögon. Själva har de en annan bild av sig själva. Ser på sig själva på ett annat vis och säger: När såg vi dig hungrig och.... osv.


Här är det viktigt vems synvinkel som skall gälla.

I Människosonens ögon har människan i gåvan, i Kristus, i välsignelsen, i förlåtelsen inga defekter.

Så ser hon - du - ut därför att hon - du - fått faderns välsignelse.


B/ Gå bort från mig... säger han till det andra gänget - getterna.

...till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Det vi brukar kalla helvetet - fast just de ordet inte finns i Bibeln. Elden - det är bilden här - är alltså inte tänkt för människor utan för djävulen och demonerna. Som en förvisningsort, ett fängelse, en soptipp för slutförvaring av ont avfall.

Och så berättar han hur han ser på dem: Jag var hungrig, törstig osv och ni gav inte. Men liksom fåren har getterna en annan bild typ Nog har väl vi...


Och det är samma sak här! Det är vad Människosonen ser som räknas. Och även om det säkert finns hyggliga getter så saknar de gåvan - välsignelsen, förlåtelsen, Jesus.


Jesus kommer! för att ta de sina till sig

Det blir dagen då det onda avslutas och tillvaron utvärderas.

Det blir en bra dag - fast ofta tänker vi inte så. Ser den nästan som en störfaktor som rubbar våra trygga välmående villa-vovve-volvo-vistelse. Men för majoriteten av alla kristna som lider under fattigdom, förtryck och orättvisor blir dagen bra. Den bra-a dagen då det osynliga blir synligt, det himmelska där blir också här och vi får gå in i det rike som är iordningställt åt oss sedan världens skapelse. När Jesus kommer!

Amen.


Psalm 490


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Hoppas det var vid en gudstjänst du predikade!(predikan var värd ett bättre öde än ett möte).



"Möte" är ju väckelserörelsernas, lågkyrklighetens och frikyrklighetens absolut sämsta bidrag till världskristenhetens gemensamma skatt.

2009-07-12 @ 19:18:42
Postat av: bloggaren själv

Enligt programmet och alla andra kallades det "möte" - fast jag sa "gudstjänst" hela tiden.

Sedan håller jag inte med om din rangordning. Det tidigare vanligt förekommande men nu mycket sällsynta ordet "nattvardsstund" tycker jag kvalificerar för extremnoteringen.

2009-07-12 @ 20:26:26
Postat av: Tobbe

Tydligt att jag inte rört mig tillräckligt nära de riktigt lågkyrkliga sammanhangen. "Nattvardsstund" har jag aldrig stött på. Däremot getsemanestund som namn på skärtorsdagskvällens aktiviteter.

Är nästan böjd att dela din rangordning.

2009-07-13 @ 07:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0