unket vatten i OASen?

Kommande veckoslut arrangeras Sommar-OAS i Piteå. Senare i juli hålls ett mycket större arrangemang i Borås men på grund av landets avlånga geografi ter det sig ganska avlägset. I det tidigare inlägget OAS ute ur öknen? funderade jag en del kring mötet i Piteå med dess förhållande till stiftsledningen och arbetarrörelsen.

Nu har jag mer noga läst programmen både för Piteå och Borås och tycker mig se två stora skillnader.

Den främsta olikheten är väl den att Borås-mötet planeras bli oerhört mycket större än Piteå-sammankomsten. Detta är nog naturligt då Borås ligger i en del av Sverige med mer sammangyttrad befolkning än den luftiga region där Piteå är beläget. Inget att fundera djupare kring alltså.

Jag tycker mig också se en skillnad i profil och kanske i teologisk spännvidd. Kanske är jag helt ute och cyklar men jag upplever Borås-programmet i sin föredömliga ekumeniska spännvidd ändå är mer färgat av högkyrkligheten inom Svenska kyrkan än vad som blir fallet i Piteå. Och jag tycker det är en brist att denna högkyrklighet kommit på sparlåga här i norr där just det högkyrkliga och Svenskkyrkliga med uppskattning av Bibeln, dopet, mässan, bikten, tidegärden, ämbetet osv är vad som verkligen behövs i ganska lågkyrkliga, inte sällan evangelikalt svärmiska, OAS-entusiastiska sammanhang här i norr. Jag tycker att OAS-ledningen – som är ett ganska informellt nätverk av teologiskt reflekterade personer – borde tagit i mer för att prägla mötet också här i den yttersta norden, men jag gissar utifrån erfarenheten vid program-slöjdandet inför Älvsbymötena för en del år sedan att just lokala OAS-entusiaster i hög grad format programmet som sedan godtagits och eventuellt kompletterats något av rörelsens ledning på nationell nivå.

Tro nu inte att jag är helt kritisk till vad som finns på programmet. Bort det!

OAS-mötet i Piteå ges en viktig internationell vinkling med besök av biskop Thomas från den Koptiska kyrkan i Etiopien. Mission och evangelisation accentueras genom bland annat medverkan av tidigare missionär i Etiopien. Detta är bra! Mycket bra!! Det är nog mer det som saknas som jag saknar – alltså Svenskkyrklig högkyrklighet.

Men en plump finns i Piteå programmet som OAS-ledningen – som nämnts är ett nätverk av teologiskt reflekterade personer – borde ha avstyrt. Varför man inte gjort så vet jag inte. Nu kommer, genom medverkan av den Internationella Kristna Ambassaden i Jerusalem (ICEJ) ett mycket märkligt nymodernt sätt att vantolka Bibeln att bli både sanktionerat och lanserat trots att dess teologi är helt skild från bibelförståelsen i den klassiska kristna tro OAS-rörelsen annars säger sig stå för. Märkligt.

Det är en sak när man av politiska och/eller humanitära skäl stödjer eller ogillar vad Israel och/eller Palestina står för eller gör. På samma sätt kan man av politiska och/eller humanitära skäl ha olika uppfattningar om Kashmir skall tillhöra Indien eller Pakistan eller om Tibet borde bli en självständig stat frigjord från Kina eller om Åland skulle fått tillhöra Sverige 1921. Politiken är en sak som man kan diskutera så ögona blör men det är inte det jag syftar på nu – även om jag anser att OAS-möten inte är platsen för ensidiga politiska manifestationer vare sig av internationell, samhällelig eller kyrklig art.

Det är det teologiska som i detta läge blir problemet och teologins koppling till dagspolitiken. Visst hör teologi och politik ihop i en vidare mening men den sammanvävning av skum teologi och politiska sympatier som kommer ur den eskatologiskt spekulativa godtyckliga bibeltolkning som ICEJ representerar gör att vattnet i OASen till en del känns unket – typ och tyvärr.

Jag kommer att en eller två dagar delta i OAS-mötets positiva inslag. 

ICEJ har givetvis en hemsida läsbar för alla – här.
De palestinska kristnas KAIROS-dokument riktat till världens medkristna finns här.
Svenska kyrkans svar på KAIROS-dokument finns här.


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Synd att jag fortfarande jobbar så jag har inte möjlighet att åka dit.Jag håller med dej seminariet som Internationella Kristna Ambassaden i Jerusalem (ICEJ)platsar inte där. Jag skall inte säga vad andra skall göra " men någon borde kanske besöka detta seminarium och ställa frågor" om man nu har möjlighet att få göra en dialog.

2010-07-06 @ 20:45:06
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: bloggaren själv

Jag kommer att vara på OAS-mötet ett par dagar men kommer INTE att besöka ICEJ-seminariet. Vill använda tiden till sådant som är mer positivt och viktigt när det gäller att bygga Guds Rike. Gissar dock att de kommer att ha en monter med material etc som kan vara "intressant" att ta del av.

2010-07-06 @ 22:51:43
Postat av: SOF

Rätt inställning stig!!! Att låta OAS-mötet bli just vad det är tänkt, en oas. Man behöver inte alltid köpa allt utan man kan ngn gång plocka det bästa och lämna det andra. Jag förstår att Egon kommer att protestera, den stackarn. ICEJ-seminariet är en liten del som inte får förstöra hela helgen. Typ samma inställning som vi har till vår Sv.K (mycket tokigheter utan att vi bojkottar Gudstjänsterna lokalt)

2010-07-08 @ 10:55:49
Postat av: bloggaren själv

Jag vet inte vem SOF är. Borde kanske men just nu ringer inga signaler kring initialer eller liknande. Nu kvittar det vem figuren är då det är hans/hennes nedlåtande attityd vis à vis Egon Berglund jag betackar mig för. Varken Egon eller jag är ju några "stackare" som behöver SOF:s medlidsamma klappar på huvudet. Tvärtom!



Oaktat detta tycker jag ICEJ är en plump i OAS-programmet då den Svenska kyrka som OAS-rörelsen bekänner sig som en del av tillsammans med stora delar av frikyrkosamfunden har uttalat ställt sig bakom till exempel HOPP-kampanjen för några år sedan - Häv OckuPationen av Palestina.

2010-07-08 @ 11:40:06
Postat av: SOF

Hej igen!

Ber verkligen om ursäkt. Jag är inte så van att skriva och läste inte igenom ordentligt. Mitt inlägg är verkligen en plump. Låt gärna min ursäkt stå kvar, blir inte ledsen om du tar bort det.

2010-07-10 @ 09:44:43
Postat av: bloggaren själv

SOF!

Hedervärt!! Jag låter både din första kommentar och din ursäkt stå kvar som exempel och ett föredöme för mig och eventuella andra läsare på något jag ser som ytterligt hedervärt - att man kan erkänna ett misstag och be om ursäkt.

Ursäkten är därmed alltså godtagen!!

2010-07-10 @ 11:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0