till vad nytta?

Ett blogginlägg nästan varje dag?

Kan det bli annat när det den 1 juni bara varit en handfull plusgrader och regnet innehållit spår av snö? Bloggar man inte då bloggar man aldrig.

Till detta intro fogar jag upplysningen att rubriken också skulle kunnat vara snart färdig.

 

Det har hänt att jag här berättat om mitt sega obegripliga projekt att sortera in i något slags system de manus jag har för predikningar, beredelseord, föredrag och annat som jag yrkesmässigt levererat genom åren. Från början av min prästgärning (och lite innan) hade jag ordning på grejerna men de sistlidna kvartsseklet samlades det mesta bara på hög i näst intill total huller-om-buller-ordning.

 

Förutom volymen av manuskript i fulltext ställdes jag inför problemet med kategoriseringen. Vad är vad? Var går gränsen mellan predikan, betraktelse och eller annat? Hur skall de till A6 vikta A5-lapparna ställas i kortlådorna? Kronologiskt? Kyrkoårsbundet? Platscentrerat?

 

Naturligtvis gjorde jag upp en plan och beslöt mig för ett system. En Bibelboksordning blir bäst då det mesta oberoende av genre, tidpunkt eller sammanhang är knutet just till Bibeltexter. Sånt jag sagt i anslutning till Första Mosebok kapitel 1 kommer därför först och allra sist reflektioner kring slutet av Uppenbarelseboken. Lätt som en plätt! Men…

 

Ibland, faktiskt ganska ofta, har jag surrat kring samma Bibeltext, kanske med flera år emellan. Att bara ”återanvända” samma predikan säg varje Första Advent har jag näst intill totalt låtit bli. Jag har också (nästan) alltid gått in för att skriva nytt i fulltext, inte stödord och stolpar. Detta har skapat en hel del ”dubbletter” som jag då sätter i kronologisk ordning. Om ett manus för exempelvis ett beredelseord sysslar med bara en del av det Bibelavsnitt som kanske ett predikomanus tar upp i större utsträckning placeras delen efter helheten. fortfarande kronologiskt.

 

Jag är nästan klar. Predikningar och annat runt Hebreerbrevet och till Nya testamentets slut återstår.

Och en del annat. Så kallade kasualtal – i klartext vad jag sagt främst vid begravningar men också vid en del dop och vigslar – står fortfarande i kronologiskt ordning. Alla dop- och vigseltal har dock inte egna manus men för varje begravning skrev jag ett eget.

 

Föredrag med tema, inte direkt Bibeltext, ska jag också fundera över om det går att göra system av. Fusklappar och körscheman för klockrena Bibelstudier – tre A5-pärmar – skulle kanske också på något vis integreras i det hela eller kanske hänvisas till. Hur har jag inte bestämt. Samma sak med en del jag skrivit här på bloggen.

 

En slutfråga inställer sig: Till vad nytta?

Vem i hela världen är intresserad av eller kan ha glädje och nytta av runt 15 kilo prästpratsmanus där mycket är handskrivet så att nätt och jämt jag själv förmår tyda vad som står? Är ens jag själv nyfiken på hur jag på 1980-talet tacklat till exempel liknelserna i Lukas kapitel 15 och jämföra det med funderingar jag levererat 35-40 år senare? Skulle jag dyka ner i sådant klingar ändå orden till vad nytta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0