annan på ena bilden

Det måste sägas först att det inte är jag utan en annan på ena bilden, den med skylten. Den mannen och jag är alltså exemplar av flera över globen med samma erfarenheter vad gäller sådd- och planteringstiderna vår och försommar. Vi är ett multinationellt fenomen. Jord, gödsel, fröer och plantor skall införskaffas och till det olika slag av grejer och arrangemang för tomter och trädgårdar. Så är det varje år.

 

I vår alldeles lokala hemmiljö är det Primärhustrun (som finns på den andra bilden) som har gröna fingrar för vackra blomsterarrangemang samt odling av sånt som går att äta. Min roll blir mer av lyftande och ibland grävande hejarklack samt att vara medfinansiär. Sambeskattningen för gifta finns ju inte längre men vi har helt gemensam ekonomi utan särskiljning. Vart annat salladsblad, var annan potatis och hälften av jordgubbarna blir därmed lagligt sett min egendom vid eventuell bodelning – som inte är aktuell. Idag har vi varit gifta i 45 år – det är jag på den andra bilden. Vi (men mest hon) har ägnat först ett par tre år i en lånad ”kolonilott” och sedan å den egna egendomen åt utomhusodling i sammantaget 44 år. Då vi gifte oss 3 juni 1978 och bosatte oss i lägenhet blev det ingen odling det året.


Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Fenomenet känn igen här hemma. Kämpar för att min pension kan bidra till fler trädgårdsvaror ;-) :
https://www.gp.se/fria-ord/straffskatten-f%C3%B6r-pension%C3%A4rer-m%C3%A5ste-stoppas-snarast-1.101072362

2023-06-04 @ 09:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0