var på bron?

 

Eller blir rubriken road-trip 6 bättre?

Vi är ju fortfarande på och mitt i vår resa hemifrån,  befinner oss i ett regnigt Hemavan med bara fem TV-kanaler. Funderingar lufsar vidare kring både det ena och det andra – ofta kyrkliga ena och andra.

 

Bilden som pryder detta inlägg (och som blir större om man klickar på den) har jag använt förr. Inte minst pryder den framsidan på och är en bärande tanke i INGEN BOKBOK som jag lät trycka för två år sedan och som varken då eller senare vält kiosken. I all sin enkelhet visar skissen på en uppdelning och en förbindelse. Tillvaron och de flesta människors uppfattningar om den är uppdelad i en gudomlig sida och en mänsklig. Mellan dessa finns förbindelse – i kristna sammanhang är det framför allt Jesus själv men också Bibel, Kyrka, gudstjänst, förkunnelse och annat kan beskrivas som bron. 

 

Att uttrycka och forma kristen tro kan sägas handla om var på bron man placerar sig och betonar. Man kan lägga sig åt vänster så nära vad Bibel och kristet arv betyder i form, språk och innehåll att det nästan inte når över och blir någon genklang hos folk av idag. Man kan också ta sina utgångspunkteråt höger i nutidsmänniskors situation så till den grad att vad Gud gjort och visat i och genom Jesus och orden om honom nästan hamnar i strykklass. Naturligtvis handlar det i bägge fallen om var på bron man placerar sig. Här kan man göra rätt på många vis. Vad som är bäst kan man alltid samtala om.

Låt mig ge ett eller ett par tre exempel.

 

Det samtal som i dagarna förs på sociala medier om hur frågor skall ställas vid vigslar kan man placera på bron. Skall den sanning att inemot vart annat äktenskap går till skilsmässa styra om brudparens vigsellöften så att orden till döden skiljer oss åt bör utgå? Eller skall kyrkan hålla fast vid Jesus-orden vad Gud fogat samman får människor inte skilja åt? Som jag uppfattar det handlar det om var på bron man placerar sig, åt det högra eller vänstra hållet – som inte har något med det politiska höger-vänster att göra.

 

Hur man i olika församlingar i sina gudstjänster använder olika alternativ i manualen Svenska Kyrkans handbok av 2017 är en liknande placeringsfråga. Ska man lägga sig åt vänster med mer klassiska formuleringar i böner och sånger som mer i detalj målar upp Jesus och vad han gjort och gör? Eller ska man gå åt höger och söka ge människors (tänkta) situation och livsfrågor ett språk med mindre dogmatik eller Bibelanknytning? Det handlar innerst inne om var på bron man väljer att söka vara.

 

Med det som sjungs i gudstjänster är det på samma sätt. Skall musik och icke tonsatta böner utgå från vad Gud i och genom Jesus gjort och gör eller ska man anknyta till hur människor känner, tänker och tror? Olika lägen i var på bron blir aktuella.

 

Var placerar jag mig? Hur uppfattas jag?

Var försöker jag vara när jag tänker teologi, förkunnelse osv?

 

Jag tror jag drar åt vänster i skissen. I alla fall söker jag mig gärna åt det hållet.

Ikväll ska jag, om några kommer till Mässan klockan 19, söka angripa den händelse som dominerar Kristi förklarings dag på det sättet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0