road-trip 3

Nu, torsdag kväll den 20:e juli, har vi kommit oss till Saxnäs i den västerbottniska fjällvärlden. Vi färdades från Gäddede på den så kallade Vildmarksvägen nära norska gränsen. På resan passerade vi den punkt i konungariket Sveriges vägnät som har den största höjden över havet – 876 meter. Givetvis var närliggande toppar högre men med vanlig bil utan terrängkörning blir det inte mer.

 

Tänkte jag stora sammanhängande halvdjupa tankar under dagens etapp?

 

 

Nä. Inte idag. Inte mer än att jag i en bok jag nu läser sett att vetenskapen räknat ut att universum bildades för cirka 13,8 miljarder år sedan men att samma vetenskap uppskattat att ljuset från några avlägsna grejer varit på väg i (om jag minns rätt) 27 miljarder år. Hur det går ihop fattar jag inte men tanken oroade mig inte nämnvärt under bilresan – bara lite.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0