road-trip 10

Idag den 2:a augusti fortsätter jag att i efterskott publicera vad jag i tellefånen skrev den vecka vi var i Hemavan. Då ihållande regn begränsar bärplockning och andra aktiviteter kommer det att bli tre bloggningar varav detta är den tredje. Jag vill ju komma ikapp!

 

Rubriken skulle också kunna vara yrvaket, sen förvirring eller pinsamt icke-beslutsamt.

 

Vad tänker jag på när jag tycker de kursiverade orden beskriver vad nu sker men som länge inte synts? Enkelt svar: Tidningarna Dagen och Världen Idag verkar lida av beröringsskräck vad gäller den israeliska högerextremismens arbete på att försvaga rättsstaten och öppna vägar för populistisk nyckpolitik. SVT och andra medier har regelbundet och sakligt under lång tid berättat om den ihärdiga opposition som de föreslagna deformerna väcker i Israel. Också i den israeliska tidningen Haaretz har jag dagligen kunnat följa den utvecklingen och annat men i Dagen och Världen Idag som annars ofta berättar om något i Israel har det länge varit helt tyst.

Kanske låter jag lätt konspiratoriskt men jag tror det har att göra med att en avgörande del av de tidningarnas läsare har en mycket positiv syn på Israel och att redaktionerna inte vill berätta något den läsekretsen inte gillar, den krets som inte sällan bygger sina pro-Israel-uppfattningar på en förvirrad teologi och/eller nostalgi.

 

Hur skall ett par fri-kyrko-”kristna” tidningar då orientera sig?

Ska man ta ställning för den nya israeliska regeringens strävan som i mångt och mycket dikteras av extrema tolkningar inom judisk tro och av grupper som envist hävdar att (minst) allt mellan Jordan och Medelhavet skall annekteras och infogas i Israel och att en tvåstatslösning därför absolut inte kan komma ifråga.

Eller ska man dra en lans för dem som önskar ett sekulärt demokratiskt Israel som inte rakt av vill köra över juridiken? Tystnaden talar högt om dilemmat.

 

I övrigt kan nämnas att denna torsdag gått i vackertvädrets tecken men utan mångkilometervandring. Mer lugnt och stillsamt med bland annat besök i ortens botaniska trädgård. Rekommenderas! Givetvis köpte jag då en bok – Primärhustrun köpte två – om insekternas liv och vardag. Påståendet på baksidan att för varje människa som lever på jorden finns 200 miljoner insekter väckte min nyfikenhet. Återkommer om den när jag läst den i sin helhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0