mer roande historia

Ganska sällan, i alla fall glesare än förr, smäller det till och blir skrivet något på denna min blogg som enligt presentation skall vara en alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Att skrivande glesnat betyder dock inte nödvändigtvis att tankar som skulle kunna skrivas om helt ramlat bort. Det är själva skrivklådan som inte vill infinna sig. Vad det beror på kan man fundera kring även om sådan tankeverksamhet inte leder så långt. Rejäl input utifrån kan vara en anledning. Att inte längre vara aktivt yrkesverksam innebär ju också avsaknad av sammanhang att tycka, tänka och till och med självcensurera kring. Och något som ens till ett minimum skulle kunna beskrivas som ett ”författarprojekt” har jag inte på gång.

 

Men så händer det!

Den ganska motvilliga datorn tas fram och det blir något.

För en stund sedan kom blogginlägget roande historia? – med frågetecken. Nu kommer mer roande historia om helt andra saker. Det rör sig om en bok kring många ting.

 

Norrbotten 2018-2019 köpte jag för något år sedan. Den har ISBN-nummer 978-91-86333-17-1 men jag hittar den inte på nätet varken i handeln eller i bibliotek. Spännande var den i alla fall, utgiven gemensamt av så upphetsande sammanhang som Norrbottens hembygdsförbynd, Norrbottens museum och Region Norrbotten. En gemensam årsbok kring arkeologi i länet. Drygt 300 sidor med 16 artiklar i olika ämnen. Den första tredjedelen rodde jag igenom ganska strax efter köpet men sedan blev den liggande då medeltiden i all sin ära och glans inte triggat mig alls i samma utsträckning som stenåldern med sina jägar-och samlarsamhällen. Då halvlästa böcker är en styggelse har jag nu i alla fall tuggat mig igenom resten och naturligtvis funnit det mesta övermåttan intressant.

 

Så...Vad innehåller boken?

  • Aarevaara och pionjärtiden – med utblick över Nordkalotten.
  • De mesolitiska människorna och deras bytesdjur i området för nuvarande Norrbottens län.
  • Stenteknologi och råmaterialval under stenåldern i norra Norrland.
  • Fynd i Norrbottens museums samlingar.
  • På återbesök bland boplatsvallarna o Norrbottens kustland.
  • Öberget – boplatsgropar i klapper.
  • Bronsålder i Norrbottens kustland.
Här blev boken liggande. Men nu är resten läst.
  • Järn i Norr – tidig järnhantering i jakt- och fångstmiljö under den äldre järnåldern.
  • Arktisk järnframställning – ett nutida försök.
  • Gravarna vid Brotjärn och Vajkijaure – två unika gravfynd från yngre järnålder ochmedeltid.
  • Ekonomiska och sociala förändringar i samenas samhälle under yngre järnålder ochmedeltid.
  • Birkarlar – handelsmän med förtroendeuppdrag.
  • Nya resultat från Eskil Olssons Rounalagrävning 1915.
  • Silbojokk. Förödande intressant!
  • Härdar och barktäkter kring Aitik.
  • Norrbotten och det maritima kulturlandskapet.
Historia roar mig – som synes. Stimulerar tankekörtlarna åtminstone i någon mån.

 

Det finns andra tankar som kan bli till skrift om icke av historiskt värde.

  • En är att och hur lokalförsamlingen vill att jag fast jag är pensionär detta verksamhetsår skall figurera i en och annan gudstjänst på söndagar och i inemot var annan Veckomässa – med efterföljande såkallade ”Pratkvällar” veckor med jämna nummer. Sådant får mig att fundera kring studieverksamhet och evangelisation – typ. Liksom vilken eller vilka roller frivilliginsatser ska och kan ha.
  • En annan är den likhet och de skillnader som finns mellan den förkunnelse i söndags som kompisen tobbe lindahl redovisar här och vad jag själv sa när jag hanterade samma tema och samma texter. I sak väldigt lika men i upplägg helt annars.
  • En tredje är en minnesteckning men den återkommer jag till efter begravningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0