kyla och kyrka

Jag vet inte om det jag just gjort var något jag gjort i onödan. Kanske.

I vart fall var det inget skadligt. Förhoppningsvis.

 

Igår, söndagen den 9:e januari 2022, var det inte tänkt att jag skulle leda gudstjänsten i Älvsby kyrka. Men det blev så. Jag fick hoppa in för kollega som snuvade och hostande – men inte i Covid!

Det var 30 grader kallt igår och hade så varit ett par dagar. I kombination med hur man informerar och tillämpar olika pandemirestriktioner* var det lätt att fatta att kylan än mer skulle glesa ut antalet som valde att fira gudstjänst på plats. 30 minus och dagen innan näst kallast i landet får också tuffa Älvsbybor att skona bilar och nästippar.

 

Vi blev alltså få i kyrkan. Två personer förutom kyrkvärd, vaktmästare, musiker och präst. Det betydde att vissa delar av gudstjänsten tonades ner när den firades.**

 

Ibland har jag här på bloggen i efterskott lätt bearbetat publicerat de fusklppar jag haft för förkunnelsen. Sådant har hamnat i kategorin Predikan mm. Så gör jag inte idag. Jag har provat något annat. På Älvsby församlings Facebook-sida – här – finns i stället en inspelning ungefär vad jag sa i kyrkan. Inspelningen gjordes alltså inte när det hände utan kom till i efterskott tidigare idag i min egen agandes undervåning och på Fäjjan gav jag denna skrivna introduktion:

 

Igår, söndag den 9:e januari, var det 30 grader kallt. I kombination med corona-försiktighet blev vi få i Älvsby kyrka. Inget att bli förvånad över.

Såhär i efterskott spelar jag in vad jag sa i gudstjänsten. Det blir ingen musik utan bara vad jag sa. Amatörmässigt inspelat hemma, inte ens med blicken rakt in i kameran.

 

Med Beredelseord och allt blev filmen drygt 20 minuter lång. Så länge brukar det bli att jag pratar. I onödan? Vem vet. Men knappast skadligt.

 

 


* Kring sådant kan man fundera och ha olika åsikter. Vilka åtgärder vidtar man? Är de rätt avpassade? Uppfattas informationen inbjudande eller varnande i mottagarledet? Men det är en annan sak utanför detta blogginläggs direkta ärende.

** Vill man vara petimeternoga kan man säga med terminologin från 1986 års Kyrkohandbok att Högmässa blev en Söndagsmässa med Nattvardsbönen direkt på Offertoriepsalmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0