båoka om a rut 1

Den är borta, båoka om a rut.

 

Det är inte Ruts bok i gamla testamentet som kommit bort – tack och lov. Det jag inte hittar är den återgivning på lokalt pitemål som jag haft i min ägo, stencilen som jag fick tillgång till för 30-35 år sedan. Att jag skulle ha slängt den är utomordentligt osannolikt. Det är väl någonstans – i detta någonstans där man placerar någonting för att kunna hitta det någon gång.

 

Det är båoka om a rut som är på tapeten denna höst i församlingens Bibelstudiegrupp. Inte då på lokal dialekt, inte heller i 1917 års översättning eller någon äldre. Boken Rut, egentligen Häftet om Rut i Bibel 2000 är vad vi läser och pratar utifrån. Tisdag denna vecka var andra träffen och vi sysslade med första kapitlet.

 

Till den första träffen 14 dagar innan, som blev förkortad på grund av tidskrock med en konsert i kyrkan, hade jag gjort en liten påvverpåjnt om den lilla Bibelboken med några enkla basfakta. Den texten som jag givetvis då broderade muntligt återger jag nu här.*

 

Häftet om Rut – Gamla testamentet

 

Litet och kort

  • 4 kapitel, 85 verser, 2192 ord i Bibel 2000 (2457 i 1917)
  • Högläsning tar 15 minuter

 

Instoppat bland historisk böcker – mitt i en verk med sju volymer

  • Femte Mosebok om uttåget ur Egypten och tiden i öknen
  • Josua om erövringen av landet
  • Domarboken mer om erövringen och de tolv stammarna innan monarkin
  • Häftet om Rut
  • Första Samuelsboken om domaren Samuels tid och kung Saul
  • Andra Samuelsboken om kung David
  • Första Kungaboken om Salomo, sedan Nord- och Sydriket t o m Elia
  • Andra Kungaboken om N+S fram till fångenskapen i Babel 587 f Kr

Annan placering i judiska Tanak – bland Skrifterna

 

Händelsetid

  • 1200-1100-tal f Kr

Muntlig berättelsetid(er)

  • Från start till nu

Skrivtid(er)

  • 800- talet f Kr? 400-talet f Kr i under fångenskapen i Babel

Användningstid(er)

  • Kopplat till Pingsten i den judiska synagogan från start ända till nu, också i Jerusalems tempel till 70 e Kr
  • I den kristna kyrkan från dess judiska start till nu

 

Motiv, användning, Bibelteologiska teman

  • Underhållning, Messias/Kristus Davids-anknytning, vid en skördefest, som (o)moralexempel, Guds dolda omsorg och ledning, annat

Speciella förståelseproblem utifrån dåtida förhållanden

  • Släkt och klansamhälle – förbi redan på skrivtiden
  • Leviratslagen – om svågeräktenskapsplikt
  • Namnens betydelse

 

Anknytning till aktuella frågor idag?

 

 


*  Den smarte fattar att intresserade möts tisdagar i veckor med udda nummer. Älvsby församlingsgård är platsen och 18.30 tiden. Samlingarna är öppna. Man behöver inte tidigare varit med för att ansluta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0